Úvod 1.Komunikace jako nástroj řízení 2.Komunikační proces 3.Osobnostní předpoklady k úspěšné komunikaci 4.Firemní prezentace - příprava podkladů 5.Firemní prezentace - vystoupení na veřejnosti 6. Zvládání stresu z veřejného vystoupení 7.Intraorganizační komunikace 8.Řízení porad a firemních akcí 9.Komunikace v kreativním rozhodování 10.Řešení pracovních konfliktů 11.Tréninkové programy 12.Interorganizační komunikace 13.Vyjednávání 14.Konstruktivní a destruktivní formy dyadické komunikace Použité zdroje |
![]() Interpersonální percepcejedná se vnímání člověka člověkem; uplatňují se tři složky, a to subjekt percepce, objekt percepce a situační kontext ZrcadleníJde o přebírání některých neverbálních (většinou) i verbálních projevů partnera v případě, že s ním v komunikaci souhlasíme, resp. že mu aktivně (pozorně) nasloucháme. PosturologieZatímco proxemika zkoumá vzdálenost jednotlivých komunikujících, zde jde o jejich postoj, držení těla, kopírování postoje a gest partnera. Nejde ani tak o význam gest, jako o to, zda jsou partnerem přijímána (opakována) nebo ne, zda je skupina komunikujících otevřená dalším členům nebo se uzavírá, či dokonce některé členy skupiny z komunikace postoji vylučuje. Kinezika, gestikaOpakováním pohybů, gest sdělujeme vnitřní souhlas s partnerovým sdělením, ale teprve kinezika, resp. gestika zjišťují, co vlastně ty pohyby, resp. gesta mohou znamenat. Někdy může jít o vědomou protichůdnost gest a mluvené řeči (kolik to stojí? „Nic“, ale napřažená ruka říká, něco mi dej), častěji však používáme gesta podvědomě; zajímavé jsou kulturní a etnické vlivy formující gesta. Znáte nějaké? PohledPlatí různá pravidla pro pohledy do publika při přednášce, při osobní komunikaci; sami si jistě dokážete představit, co může znamenat delší, resp. upřený pohled na konkrétní osobu; na příjemnost či nepříjemnost dlouhého pohledu má vliv i to, kdo se dívá (mužům jsou nejpříjemnější pohledy, které na ně upírá mladší nebo stejně stará žena, pokud na ně kouká muž, tak taky raději mladší; u žen je to podobně a nejméně příjemný je pro ně pohled muže o generaci staršího (mohl by být otcem)). Metrosexuál a übersexuálMetrosexuál je v podstatě muž, který tráví čas tím, že se stará o svůj vzhled. Na opečovávání své tělesné schránky
vydává také nemalou část svých příjmů. Tito muži navštěvují pravidelně kadeřníka, nosí perfektní sestřih, často také
barvu nebo melír, chodí na manikúru a pedikúru, holí si podpaží, výrazně voní, používají krém
na obličej a sledují módní trendy. Kódování, dekódováníMyšlenka, kterou chce odesilatel v průběhu komunikace sdělit, musí být nejprve převedena do podoby, ve které ji lze přenést k adresátovi. Nejobvyklejší je převedení do podoby slov, které se poté vyřknou nebo napíší. Proces, kterým se přechází od myšlenky ke sdělení, se nazývá kódování, opačný proces, ve kterém adresát "odhaluje" význam sdělení, je dekódování. Časovaná prezentacePowerPoint umožňuje nastavit v prezentaci časování, tj. po spuštění prezentace se jednotlivá hesla a obrázky objevují bez dalšího zásahu obsluhy a taky obrazovky se vyměňují po uplynutí doby, kterou jste jim při časování určili. Řeč tělaJedná se o projevy neverbální komunikace, zejména postoj, resp. držení těla a mimiku. Schultzův autogenní tréninkje technika, pomocí které může člověk zrelaxovat. Obvykle se prvotní nácvik trénuje s psychologem, ale posléze (ve chvíli stresu) relaxuje člověk sám. Při nácviku se začíná s pocitem tíže v končetinách, posléze se nacvičuje pocit tepla v břiše, chladného čela a nakonec se jediným pokynem provede celková relaxace. Otevřená otázkaJedná se o otázku, při které se nenabízí odpovědi a na kterou nejde odpovědět pouhým ano či ne. Antipatieje odpor nebo nenávist k někomu či něčemu. V takto vyhrocené podobě by pravděpodobně zcela narušila spolupráci ve skupině, ale i lehčí formy antipatie v podobě nechuti s někým spolupracovat mohou být v malé skupině velmi nepříjemné a mohou výrazně negativně ovlivnit celkovou úspěšnost skupiny. Socializaceby se dala charakterizovat jako výchova, přizpůsobování se očekáváním skupiny. Malé dítě řeší své potřeby okamžitě a dalo by se říci "primitivně". Pokud má hlad křičí, pokud se mu třebas líbí nějaká hračka, vezme si ji. Socializací se vypracuje k tomu, že i když má hlad, je schopno počkat na obvyklý čas jídla a díky socializaci také jíme příborem a ne rukama, jak by bylo "přirozené". Socializací se učím, co se ode mne očekává a jsem ochoten tato očekávání plnit. I když v soukromí pojídám kuřecí kung pao lžící a čtu u toho noviny, v restauraci s ním spořádaně bojuji hůlkami, protože vím, že tak by to mělo být. Submisivní člověkJde o opak k člověku dominantnímu. Submisivní jedinec je obvykle introvert, ale vždy se jedná o jedince, který upřednostňuje přijetí názoru z okolí před prosazováním svého názoru. Konflikty obvykle řeší ústupem a v debatě spíše naslouchá, než by se aktivně projevoval. Mnohdy tedy dochází k situaci, že skupina přijme názor či řešení, které sice není nejlepší, ale přednesl jej dominantní jedinec a ostatní se mu podřídili. MobbingJedná se vlastně o jistou formu šikany ze strany nadřízého příp. i služebně starších pracovníků. Nemusí být na první pohled zřetelná či nezákonná, může se jednat např. o permanentní zadávání nepopulárných úkolů, veřejné kritizování či přiřazování problematických klientů jednomu podřízenému. ManifestovanýV této souvislosti se myslí navenek projevované činy, stěžování se, přehnaná řeč těla při přebírání úkolů, která naznačuje nesouhlas apod. Facilitaceje proces usnadňující komunikaci ve skupině. Facilitátor nastoluje jasná pravidla, zabraňuje vzniku mezilidských sporů, musí být důsledně nestranný. Snaží se, aby si zúčastněné strany porozuměly, zapisuje dosažené výsledky, dbá, aby se dohodnuté uskutečnilo. (Pilařová, 2004) MediaceJde o řešení sporu pomocí neutrální osoby. Mediátor musí mít důvěru zúčastněných stran, pomáhá jim definovat problém a pochopit jeho příčiny. Pomáhá účastníkům sporu s hledáním možných řešení a s výběrem optimální varianty, přičemž využívá pravidel vyjednávání. Následně dohlíží na to, aby byla sepsána dohoda o realizaci vybraného řešení. Technika otevřených dveříPrvním krokem musí být oddělení toho, co je faktem a co je jenom subjektivním hodnocením problému. Následovat by měl náš souhlas s každou pravdou nebo aspoň reálnou pravděpodobností. Je nezbytné zůstat v klidu, na subjektivní hodnocení nereagovat, nebránit se, nesnažit se ani „uniknout“ ve snaze vyhnout se nepříjemnému rozhovoru. 360 stupňová zpětná vazbaJedná se hodnocení, při kterém pracovníka hodnotí nejenom jeho nadřízený, ale také kolegové a podřízení. Participativní styl řízeníStyl řízení, při kterém manažer při rozhodování naslouchá názorům podřízených a při rozhodování tyto názory zohledňuje. Špatně strukturované problémyTento pojem z teorie rozhodování označuje problémy, které jsou nesnadno řešitelné, nové, špatně uchopitelné. Obvykle u nich nelze najít jednoznačně nejlepší, resp. jedině správné řešení. SurvivalTento termín lze přeložit jako přežití, ale v našem případě se jedná o tréninkovou aktivitu, při které je obvykle skupina vyvezena na izolované místo a v průběhu týdne, resp. víkendu zde absolvuje různé fyzicky náročné adrenalinové aktivity. Tyto aktivity napomáhají tomu, aby se plně projevily postoje a vlastnosti členů skupiny. Mezi obvyklé aktivity patří dlouhé pochody, rafting, horská kola, slaňování nebo slézání skal apod. Na tyto aktivity pak mohou navazovat psychologické a sebepoznávací hry, které dále přispívají k co nejlepšímu seznámení se členů skupiny. Public Relations (PR)Jedná se termín z oblasti marketingu. PR jsou aktivity, které sice nevedou přímo ke zvýšení prodeje výrobků nebo služeb, ale zlepšují tzv. dobré jméno podniku. Díky tomu se zlepší známost podniku, a to může v konečném důsledku vést k tak důležitému zvýšení objemu prodeje. Mezi PR aktivity patří sponzoring, ale také sdělování informací prostřednictvím médii (sdělení z tiskových konferencí, články v tisku apod.). |