Úvod 1.Komunikace jako nástroj řízení ![]() 2.Komunikační proces ![]() 3.Osobnostní předpoklady k úspěšné komunikaci ![]() 4.Firemní prezentace - příprava podkladů ![]() 5.Firemní prezentace - vystoupení na veřejnosti ![]() 6. Zvládání stresu z veřejného vystoupení ![]() 7.Intraorganizační komunikace ![]() 8.Řízení porad a firemních akcí ![]() 9.Komunikace v kreativním rozhodování ![]() 10.Řešení pracovních konfliktů ![]() 11.Tréninkové programy ![]() 12.Interorganizační komunikace ![]() 13.Vyjednávání ![]() 14.Konstruktivní a destruktivní formy dyadické komunikace ![]() Použité zdroje |
![]() Nejdůležitější pro úspěšnou prezentaci je první dojem, prvních 5-10 vteřin, poté má řečník asi minutu na to, aby tento první dojem potvrdil nebo vyvrátil. Pozornost posluchačů je zaměřená zejména na řeč těla (55 %), velký význam mají také mimoverbální hlasové projevy (kadence řeči, používání pauz apod.), a to 38 %, zatímco verbální podtext zabírá pouze 7 % obsahu sdělení. Jelikož řeč těla by měla být jak ve vnitřním souladu, tak i v souladu s tím, co se říká, je nutné nedělat nic, co je řečníkovi nepřirozené. U prezentace lze chodit nebo stát na místě, přirozeně gestikulovat nebo držet v ruce složku s podklady, mluvit pomalu, rozvážně nebo i rychlejším tempem, pokud je řečníkovi rozumět. Přesto několik obecných doporučení existuje. Kontakt s posluchačiZaujmout a udržet posluchačeJak již bylo napsáno, na zaujetí posluchačů máme jenom chvíli. I když naprostou pozornost si jistě získáte třebas tím,
že při vstupu zakopnete a v pádu na sebe strhnete i řečnický pultík, nebývá to nejlepší začátek. Rovněž nepovažuji za vhodné
přijít extravagantně nebo naprosto nevhodně oblečený či upravený. Vhodnější způsoby pro získání pozornosti posluchačů byly
uvedeny v předchozí kapitole, nyní se proto zaměříme spíše na to, jak si jejich pozornost
udržet.
Neodradit posluchače
Velmi pravděpodobně své posluchače odradíte, budete-li používat nevhodné pohyby, různá "pomocná" slůvka a když budete
zaujímat nevhodné postoje. Pokud si vaši posluchači chtějí dělat poznámky, je velmi důležité, abyste na plátno promítali
pouze několik slov a rozhodně fólii nebo obrazovku nevyměnili dříve, než si ji stihnou opsat. V některých případech můžete
zmenšené podoby svých prezentací (toho, co se bude promítat) vytisknout a rozdat posluchačům, kteří pak budou snáze sledovat a
zapisovat to, co povídáte. Pokud si člověk píše poznámky, zpravidla si nejprve opíše všechno, co vidí na plátně a teprve poté
začne poslouchat přednášejícího.
Skončil jsem a co dálPrezentací příspěvku obvykle vystoupení nekončí. Velmi často následuje diskuse a obvykle probíhá tak, že jsou řečníkovi pokládány dotazy. Je důležité si uvědomit, že diskuse není zkouška. Řečník tedy nemusí umět zodpovědět všechny dotazy, ale na všechny dotazy musí odpovědět. Zdá se vám to jako protimluv? Není. Můžete tazatele odkázat na příslušnou literaturu, můžete ale také přiznat, že jste o dané otázce zatím nepřemýšleli, nezabývali se jí apod. Jak na dotazy
|