Úvod
1.Komunikace jako nástroj řízení
Kontrolní otázky
2.Komunikační proces
Kontrolní otázky
3.Osobnostní předpoklady k úspěšné komunikaci
Kontrolní otázky
4.Firemní prezentace - příprava podkladů
Kontrolní otázky
5.Firemní prezentace - vystoupení na veřejnosti
Kontrolní otázky
6. Zvládání stresu z veřejného vystoupení
Kontrolní otázky
7.Intraorganizační komunikace
Kontrolní otázky
8.Řízení porad a firemních akcí
Kontrolní otázky
9.Komunikace v kreativním rozhodování
Kontrolní otázky
10.Řešení pracovních konfliktů
Kontrolní otázky
11.Tréninkové programy
Kontrolní otázky
12.Interorganizační komunikace
Kontrolní otázky
13.Vyjednávání
Kontrolní otázky
14.Konstruktivní a destruktivní formy dyadické komunikace
Kontrolní otázky
Použité zdroje
|
FIREMNÍ PREZENTACE - VYSTOUPENÍ NA VEŘEJNOSTI
Nejdůležitější pro úspěšnou prezentaci je první dojem, prvních 5-10 vteřin, poté má řečník asi minutu na to,
aby tento první dojem potvrdil nebo vyvrátil.
Pozornost posluchačů je zaměřená zejména na řeč těla (55 %), velký význam
mají také mimoverbální hlasové projevy (kadence řeči, používání pauz apod.), a to 38 %, zatímco verbální podtext zabírá pouze 7 %
obsahu sdělení.
Jelikož řeč těla by měla být jak ve vnitřním souladu, tak i v souladu s tím, co se říká, je nutné nedělat nic,
co je řečníkovi nepřirozené. U prezentace lze chodit nebo stát na místě, přirozeně gestikulovat nebo držet v ruce složku
s podklady, mluvit pomalu, rozvážně nebo i rychlejším tempem, pokud je řečníkovi rozumět. Přesto několik obecných doporučení
existuje.
Kontakt s posluchači
Zaujmout a udržet posluchače
Jak již bylo napsáno, na zaujetí posluchačů máme jenom chvíli. I když naprostou pozornost si jistě získáte třebas tím,
že při vstupu zakopnete a v pádu na sebe strhnete i řečnický pultík, nebývá to nejlepší začátek. Rovněž nepovažuji za vhodné
přijít extravagantně nebo naprosto nevhodně oblečený či upravený. Vhodnější způsoby pro získání pozornosti posluchačů byly
uvedeny v předchozí kapitole, nyní se proto zaměříme spíše na to, jak si jejich pozornost
udržet.
Velmi vhodné je používat příklady z reálného života, odkazovat na praktické využití a pokud to umíme vhodně zařadit nějaké
odlehčující poznámky či přímo vtipy. Zatímco uvedení reálného využití námi poskytovaných informací je vhodné zakomponovat již
do přípravy podkladů, u vtipů je to problém. Horší než nevhodně použitý vtip je pouze nevhodně použitý vtip, kterému se
směje jenom přednášející.
V průběhu prezentace je důležité udržovat oční kontakt (avšak na nikoho se nesmíte koukat upřeně), je vhodné používat pauzy,
měnit kadenci příp. i hlasitost řeči a pokud to lze, gestikulovat. Pokud při prezentaci vhodně navážete, resp. odkážete na
předřečníky, získáte si alespoň na chvíli minimálně jejich pozornost.
Může se ovšem stát, že si všechny posluchače nezískáte a že dokonce budou tací, kteří si budou povídat mezi sebou a
vás i ostatní tím rušit. Co dělat s těmi neukázněnými? Zamyslete se nad způsoby, které máte jako lektor a které např. jako
běžný účastník konference, jenž je právě řečníkem.
Neodradit posluchače
Velmi pravděpodobně své posluchače odradíte, budete-li používat nevhodné pohyby, různá "pomocná" slůvka a když budete
zaujímat nevhodné postoje. Pokud si vaši posluchači chtějí dělat poznámky, je velmi důležité, abyste na plátno promítali
pouze několik slov a rozhodně fólii nebo obrazovku nevyměnili dříve, než si ji stihnou opsat. V některých případech můžete
zmenšené podoby svých prezentací (toho, co se bude promítat) vytisknout a rozdat posluchačům, kteří pak budou snáze sledovat a
zapisovat to, co povídáte. Pokud si člověk píše poznámky, zpravidla si nejprve opíše všechno, co vidí na plátně a teprve poté
začne poslouchat přednášejícího.
Pozornost posluchačů snižuje také nevýrazný projev, nelogicky postavená prezentace s množstvím myšlenek, které nestíhají
sledovat, resp. s neustálým odbíháním od tématu. Negativní může být i nevhodně zvolený oděv a doplňky a většinu posluchačů
silně znechutíte tím, že překročíte stanovený čas, a to tím více, čím méně je vaše téma zajímavé a čím více času uplynulo od
posledního občerstvení.
Jistě jste již řadu prezentací zažili (i když převážná většina z nich byly přednášky), které pohyby nebo postoje
přednášejících vám byly nepříjemné?
Skončil jsem a co dál
Prezentací příspěvku obvykle vystoupení nekončí. Velmi často následuje diskuse a obvykle probíhá tak, že jsou
řečníkovi pokládány dotazy. Je důležité si uvědomit, že diskuse není zkouška. Řečník tedy nemusí umět zodpovědět všechny
dotazy, ale na všechny dotazy musí odpovědět. Zdá se vám to jako protimluv? Není. Můžete tazatele odkázat na příslušnou
literaturu, můžete ale také přiznat, že jste o dané otázce zatím nepřemýšleli, nezabývali se jí apod.
Jak na dotazy
- vždy si poslechněte celý dotaz,
- ujistěte se, že dotazu rozumíte,
- oceňte dotaz,
- odpovězte.
(Bradbury, 2001)
A nakonec - zamyslete se nad možností nechat posluchačům klást dotazy už v průběhu prezentace. Přineslo by to
nějaké výhody?
|