Úvod

1.Komunikace jako nástroj řízení
    šipka Kontrolní otázky

2.Komunikační proces
    šipka Kontrolní otázky

3.Osobnostní předpoklady k úspěšné komunikaci
    šipka Kontrolní otázky

4.Firemní prezentace - příprava podkladů
    šipka Kontrolní otázky

5.Firemní prezentace - vystoupení na veřejnosti
    šipka Kontrolní otázky

6. Zvládání stresu z veřejného vystoupení
    šipka Kontrolní otázky

7.Intraorganizační komunikace
    šipka Kontrolní otázky

8.Řízení porad a firemních akcí
    šipka Kontrolní otázky

9.Komunikace v kreativním rozhodování
    šipka Kontrolní otázky

10.Řešení pracovních konfliktů
    šipka Kontrolní otázky

11.Tréninkové programy
    šipka Kontrolní otázky

12.Interorganizační komunikace
    šipka Kontrolní otázky

13.Vyjednávání
    šipka Kontrolní otázky

14.Konstruktivní a destruktivní formy dyadické komunikace
    šipka Kontrolní otázky

Použité zdroje
kapitola FIREMNÍ PREZENTACE - VYSTOUPENÍ NA VEŘEJNOSTI

Nejdůležitější pro úspěšnou prezentaci je první dojem, prvních 5-10 vteřin, poté má řečník asi minutu na to, aby tento první dojem potvrdil nebo vyvrátil.
Pozornost posluchačů je zaměřená zejména na řeč těla (55 %), velký význam mají také mimoverbální hlasové projevy (kadence řeči, používání pauz apod.), a to 38 %, zatímco verbální podtext zabírá pouze 7 % obsahu sdělení.
Jelikož řeč těla by měla být jak ve vnitřním souladu, tak i v souladu s tím, co se říká, je nutné nedělat nic, co je řečníkovi nepřirozené. U prezentace lze chodit nebo stát na místě, přirozeně gestikulovat nebo držet v ruce složku s podklady, mluvit pomalu, rozvážně nebo i rychlejším tempem, pokud je řečníkovi rozumět. Přesto několik obecných doporučení existuje.

Kontakt s posluchači

Zaujmout a udržet posluchače

Jak již bylo napsáno, na zaujetí posluchačů máme jenom chvíli. I když naprostou pozornost si jistě získáte třebas tím, že při vstupu zakopnete a v pádu na sebe strhnete i řečnický pultík, nebývá to nejlepší začátek. Rovněž nepovažuji za vhodné přijít extravagantně nebo naprosto nevhodně oblečený či upravený. Vhodnější způsoby pro získání pozornosti posluchačů byly uvedeny v předchozí kapitole, nyní se proto zaměříme spíše na to, jak si jejich pozornost udržet.
Velmi vhodné je používat příklady z reálného života, odkazovat na praktické využití a pokud to umíme vhodně zařadit nějaké odlehčující poznámky či přímo vtipy. Zatímco uvedení reálného využití námi poskytovaných informací je vhodné zakomponovat již do přípravy podkladů, u vtipů je to problém. Horší než nevhodně použitý vtip je pouze nevhodně použitý vtip, kterému se směje jenom přednášející.
V průběhu prezentace je důležité udržovat oční kontakt (avšak na nikoho se nesmíte koukat upřeně), je vhodné používat pauzy, měnit kadenci příp. i hlasitost řeči a pokud to lze, gestikulovat. Pokud při prezentaci vhodně navážete, resp. odkážete na předřečníky, získáte si alespoň na chvíli minimálně jejich pozornost.

otazník
Může se ovšem stát, že si všechny posluchače nezískáte a že dokonce budou tací, kteří si budou povídat mezi sebou a vás i ostatní tím rušit. Co dělat s těmi neukázněnými? Zamyslete se nad způsoby, které máte jako lektor a které např. jako běžný účastník konference, jenž je právě řečníkem.
Neodradit posluchače

Velmi pravděpodobně své posluchače odradíte, budete-li používat nevhodné pohyby, různá "pomocná" slůvka a když budete zaujímat nevhodné postoje. Pokud si vaši posluchači chtějí dělat poznámky, je velmi důležité, abyste na plátno promítali pouze několik slov a rozhodně fólii nebo obrazovku nevyměnili dříve, než si ji stihnou opsat. V některých případech můžete zmenšené podoby svých prezentací (toho, co se bude promítat) vytisknout a rozdat posluchačům, kteří pak budou snáze sledovat a zapisovat to, co povídáte. Pokud si člověk píše poznámky, zpravidla si nejprve opíše všechno, co vidí na plátně a teprve poté začne poslouchat přednášejícího.
Pozornost posluchačů snižuje také nevýrazný projev, nelogicky postavená prezentace s množstvím myšlenek, které nestíhají sledovat, resp. s neustálým odbíháním od tématu. Negativní může být i nevhodně zvolený oděv a doplňky a většinu posluchačů silně znechutíte tím, že překročíte stanovený čas, a to tím více, čím méně je vaše téma zajímavé a čím více času uplynulo od posledního občerstvení.

otazník
Jistě jste již řadu prezentací zažili (i když převážná většina z nich byly přednášky), které pohyby nebo postoje přednášejících vám byly nepříjemné?

Skončil jsem a co dál

Prezentací příspěvku obvykle vystoupení nekončí. Velmi často následuje diskuse a obvykle probíhá tak, že jsou řečníkovi pokládány dotazy. Je důležité si uvědomit, že diskuse není zkouška. Řečník tedy nemusí umět zodpovědět všechny dotazy, ale na všechny dotazy musí odpovědět. Zdá se vám to jako protimluv? Není. Můžete tazatele odkázat na příslušnou literaturu, můžete ale také přiznat, že jste o dané otázce zatím nepřemýšleli, nezabývali se jí apod.

Jak na dotazy
  • vždy si poslechněte celý dotaz,
  • ujistěte se, že dotazu rozumíte,
  • oceňte dotaz,
  • odpovězte.
(Bradbury, 2001)
otazník
A nakonec - zamyslete se nad možností nechat posluchačům klást dotazy už v průběhu prezentace. Přineslo by to nějaké výhody?
nahoru