Úvod 1.Komunikace jako nástroj řízení ![]() 2.Komunikační proces ![]() 3.Osobnostní předpoklady k úspěšné komunikaci ![]() 4.Firemní prezentace - příprava podkladů ![]() 5.Firemní prezentace - vystoupení na veřejnosti ![]() 6. Zvládání stresu z veřejného vystoupení ![]() 7.Intraorganizační komunikace ![]() 8.Řízení porad a firemních akcí ![]() 9.Komunikace v kreativním rozhodování ![]() 10.Řešení pracovních konfliktů ![]() 11.Tréninkové programy ![]() 12.Interorganizační komunikace ![]() 13.Vyjednávání ![]() 14.Konstruktivní a destruktivní formy dyadické komunikace ![]() Použité zdroje |
![]() Hlavním záměrem tisíců prezentací, které probíhají každou minutu každého pracovního dne je prodat výrobek či službu, předat nebo získat aktuální informace, představit a rozvinout nové dovednosti. Jediná zaručená cesta k nekvalitní prezentaci je nekvalitní příprava. I když se zajíkáte, nevíte, co s rukama nebo jste ještě neslyšeli o PowerPointu, můžete předvést efektivní prezentaci. Pouze vás to bude stát více úsilí a musíte si prezentaci připravit tak, abyste na své nedostatky příliš nepoukazovali. Než se začne tvořitNejdříve je nutné zvážit, zda je skutečně potřebné prezentovat osobně. Pokud máte např. prezentovat trend v pracovních úrazech za poslední dva roky, není nutné, abyste svolávali schůzi. Stačí vytvořit pár grafů a tabulek, doplnit k nim vysvětlující text a poslat to těm, kterých se to týká. Podobných situacích je samozrejmě více. Pokud je osobní prezentace nezbytná, měli bychom se zamyslet nad její délkou. Dospělý člověk dokáže pozorně naslouchat cca 25 až 40 minut a za tu dobu zpracovat jenom 5 až 9 nových informací. Musíte-li mluvit déle než 20 minut, rozdělte si prezentaci na soubor miniprezentací tak, aby trvaly cca 10 minut. Závěrem každé miniprezentace docílíte opakovaného vybuzení pozornosti. A nezapomeňte, že za 20 minut stihnete důkladně probrat pouze dva hlavní body! Vlastní přípravě na prezentaci předchází zodpovězení základních otázek: Co? Komu? Kde? Jak? a s čím? Na základě zodpovězení
těchto otázek se pak zvolí způsob tvorby sdělení, ale také příprava prezentace včetně např. volby oblečení.
Příprava příspěvkuPředpokládejme, že výše uvedené otázky již máme zodpovězené a můžeme se tudíž pustit do tvorby podkladů pro prezentaci. Připravujete-li prezentaci v řeči, kterou dobře ovládáte, patrně se nad výběrem slov příliš nezamýšlíte, ale:
Příprava podkladůZde lze vybírat ze tří základních variant:
Pro improvizovaný projev se zpravidla podklady nevytvářejí, resp. řečník používá pouze kartičku s hlavními body prezentace, podobné je to i při mluvení spatra, kdy je ale projev nejdříve vytvořen a řečník se jej více méně naučí nazpaměť. Při čtení z listu používá řečník připravené podklady přímo při prezentaci, ovšem číst souvisle z listu je možné pouze výjimečně. Obvyklá prezentace je tedy někde mezi mluvením spatra a čtením z listu.
Příprava prezentaceNyní už máme vytvořené podklady pro prezentaci a víme taky, jestli je budeme spíše číst nebo pronášet spatra. Teď se tedy můžeme podívat na vlastní prezentaci. Z průzkumů ve vzdělávání dospělých vyplývá, že:
Taky jistě znáte rčení, že jeden obrázek vydá za tisíc slov, takže podívejme se, co všechno můžeme při prezentacích využít (po rozkliknutí odkazu najdete několik typů, jak tyto prostředky efektivně využívat):
Při přípravě podkladů se někdy nevyhnete prezentací grafů nebo tabulek. Ale pozor, jedině dobře připravené grafy a tabulky jsou skutečně ilustrující.
Jak začít prezentaci?První vteřiny prezentace často determinují, zda ji posluchači přijmou nebo ne. V tomto čase je může prezentující zaujmout, ale šokovat je svým oblečením či doplňky není nejlepší cesta. Existují jiné, vhodnější:
Pokud vystupujete před neznámým publikem je vždy vhodné na začátku uvést vaše jméno a název příspěvku, příp. i další data Čím prezentaci zakončit?Každá prezentace musí jednou skončit a toto zakončení může být buď špatné:
nebo můžeme ukončit obvyklým klišé "Závěrem bych chtěl/a...", "...a nakonec..." či zvolit některé z vhodných zakončení:
Nesmírně důležité je ukončit prezentaci včas. Pokud nejste limitováni časem, můžete pasáže, které pro posluchače nejsou zajímavé (poznáte to podle jejich řeči těla), zkrátit nebo zcela vypustit. Často se ale stává, že jste nuceni ukončit prezentaci dříve, než jste došli k jejímu závěru (pomalejší mluva, více informací, než jste plánovali nebo i omezení času moderátorem). Pro takovéto případy byste ke každé prezentaci měli mít vymyšlený alternativní závěr, cca na 30 až 45 vteřin (tj. 60 - 90 slov vyřčených běžným tempem), díky kterému můžete prezentaci zakončit elegantně a smysluplně. Moderátor diskuse tuto vaší vstřícnost jistě ocení. Několik rad na závěrPro úspěšnou prezentaci má velký význam i místo, kde se odehrává. Je dobré, když si místnost předem prohlédnete, ale pokud můžete ovlivnit rozmístění stolů a židlí, je to ještě lepší. Zde naleznete několik bodů, o kterých byste měli přemýšlet zejména když místnost pro prezentaci zařizujete sami. |