Úvod 1.Komunikace jako nástroj řízení Kontrolní otázky 2.Komunikační proces Kontrolní otázky 3.Osobnostní předpoklady k úspěšné komunikaci Kontrolní otázky 4.Firemní prezentace - příprava podkladů Kontrolní otázky 5.Firemní prezentace - vystoupení na veřejnosti Kontrolní otázky 6. Zvládání stresu z veřejného vystoupení Kontrolní otázky 7.Intraorganizační komunikace Kontrolní otázky 8.Řízení porad a firemních akcí Kontrolní otázky 9.Komunikace v kreativním rozhodování Kontrolní otázky 10.Řešení pracovních konfliktů Kontrolní otázky 11.Tréninkové programy Kontrolní otázky 12.Interorganizační komunikace Kontrolní otázky 13.Vyjednávání Kontrolní otázky 14.Konstruktivní a destruktivní formy dyadické komunikace Kontrolní otázky Použité zdroje |
KOMUNIKAČNÍ PROCES - ŠUMY A BARIÉRY KOMUNIKACE
Budeme-li chápat komunikaci jako přenos sdělení od odesilatele k adresátovi, pak
smyslem efektivní komunikace je
porozumění mezi těmito osobami. Sdělení obvykle není podáno jednorázově, to znamená, že na
prvotní informaci adresát reaguje,
pak následuje reakce odesilatele atd., čímž vzniká jakýsi uzavřený
cyklus obvykle nazývaný komunikační proces. Přiblížit vám ho pomůže tento obrázek:
Odesilatel musí nejprve myšlenku, kterou chce sdělit, převést do podoby, v níž ji sdělit lze.
Tento proces se jmenuje kódování a obvykle se myšlenky verbalizují. Slova se pak přenesou pomocí
nějakého média (ať již v podobě elektronické, psané nebo přímo jako zvuk vzduchem) a adresát je
následně dekóduje. Obvykle pak následuje adresátova odpověď - zpětná vazba.
|
tendenci vynášet soudy | - tendence hodnotit a soudit názory a lidi kolem, vyjadřovat své subjektivní názory a neohlížet se, zda jsme o hodnoceni žádáni, |
tendenci naléhat a napravovat | - protože za správné považujeme pouze své postoje a názory, máme snahu napravovat odlišné názory ostatních, |
tendenci k separaci | - odmítání informací z okolí, pokud nesouhlasí s našimi názory, |
tendenci k lhostejnosti | - neochota naslouchat, nezájem o člověka, který nám něco sděluje, ato buď předstíráným nebo selektivním (výběrovým) nasloucháním. |
Zajímavým případem komunikačního šumu je tzv. vnitroskupinový jazyk. Asi nejtypičtějšími reprezentatnty jsou programátoři, ale také pracovníci PR a v menší míře všichni odborníci, kteří při hovoru používají svou specifickou terminologii. Komunikují-li spolu lidé v rámci jedné skupiny, ke komunikačnímu zkreslení vinou vnitroskupinového jazyka zpravidla nedochází. Tento šum se projeví v případě, že alespoň jeden z komunikujících do dané skupiny nepatří a "jazyk" tudíž nezná. Zatímco nadměrné používání počeštěných, resp. česky skloňovaných anglických slov v řeči pracovníků PR si ještě angličtiny znalý člověk dokáže přeložit, slang programátorů je pro mnohé z nás nerozluštitelný a pokud se dva lékaří baví o svých odborných záležitostech, okolí obvykle pozná jenom to, zda řeč probíhá v češtině nebo v jiném jazyce. Kromě používání slov přebraných z jiných jazyků se v některých skupinách (často u zaměstnanců určité firmy) občas vytvoří i zcela nová slova. Příkladem může být "Slepice" kterou se myslí znak firmy Škoda, "žebračenky" jako označení výplatních pásek nebo "jít na čvoch", čímž se rozumí oběd.
Efektivní komunikací pro tyto účely myslíme tu komunikaci, která splnila svůj účel, to znamená myšlenka, resp. myšlenky,
které chtěl odesilatel sdělit, se bez podstatného zkreslení dostaly až k adresátovi a ten je správně pochopil. Ve většině
případů není nutné se efektivitou komunikace příliš zabývat, protože případné nedorozumění není závažné a navíc se v průběhu
komunikace nejenom objeví, ale taky vysvětlí. Existují však i situace, kdy je naopak velmi důležité, aby k nedorozumění
vůbec nedošlo. Může to být např. tehdy, když je komunikace do značné míry jednosměrná - přednášky ve škole, informace
předávané ve firmě např. na školeních či informačních poradách, popis určité činnosti, objektu nebo stavu a další.
Mnohdy je nutné volit kompromis mezi tím, aby sdělení bylo co nejstručnější a tím, aby bylo co nespřesnější.
Znát a používat pravidla pro efektivní komunikaci je však vhodné ve všech situacích.
Prvním pravidlem je brát na vědomí existenci vnitroskupinového jazyka a pokud je to potřebné, používat důsledně spisovnou češtinu (resp. jinou řeč). Je dobré uvědomit si, že naše naslouchání ovlivňují různé faktory jako např. selektivní naslouchání, hodnotové soudy, komunikační přetížení nebo statut komunikačního partnera.
Dále je vhodné řídit se základními pravidly pro efektivní komunikaci, a to:
Často se zapomíná, že komunikace, a to ani takřka jednosměrná komunikace (komunikace nikdy nemůže být zcela jednosměrná, protože i partner, který pouze naslouchá, sděluje svými neverbálními signály spoustu informací), neleží pouze na bedrech jednoho z komunikujících. Proto jsou v rámci efektivní komunikace uváděná také pravidla pro naslouchajícího. Měl by naslouchat aktivně, což znamená: