Úvod
1.Komunikace jako nástroj řízení
Kontrolní otázky
2.Komunikační proces
Kontrolní otázky
3.Osobnostní předpoklady k úspěšné komunikaci
Kontrolní otázky
4.Firemní prezentace - příprava podkladů
Kontrolní otázky
5.Firemní prezentace - vystoupení na veřejnosti
Kontrolní otázky
6. Zvládání stresu z veřejného vystoupení
Kontrolní otázky
7.Intraorganizační komunikace
Kontrolní otázky
8.Řízení porad a firemních akcí
Kontrolní otázky
9.Komunikace v kreativním rozhodování
Kontrolní otázky
10.Řešení pracovních konfliktů
Kontrolní otázky
11.Tréninkové programy
Kontrolní otázky
12.Interorganizační komunikace
Kontrolní otázky
13.Vyjednávání
Kontrolní otázky
14.Konstruktivní a destruktivní formy dyadické komunikace
Kontrolní otázky
Použité zdroje
|
KREATIVNÍ ROZHODOVÁNÍ
Kreativní rozhodování je zvláštním typem rozhodování, při kterém se snažíme využívat tvůrčí
myšlenky. Tento typ rozhodování je vhodné používat u složitých (špatně strukturovaných) problémů, pro
které je typické, že neexistuje jediné správné řešení. Můžeme jej použít i když správné řešení sice existuje, ale jeho
nalezení je natolik složité, že se spokojíme s některým z vhodných, byť i ne dokonalých řešení.
Kreativní rozhodování lze dělat i individuálně, ale vhodnější je skupinová forma,
protože jednotlivec je obvykle tak silně
fixován na nápady, které ho napadly nejdříve, že jen těžko vytvoří několik diametrálně odlišných možností
řešení problému. Navíc by při samostatném řešení problému nemuselo docházet ke komunikaci (i když
by si řešitel mohl nechat své nápady schvalovat apod.) a tudíž by to nebylo předmětem našeho zájmu.
Skupinovému kreativnímu rozhodování by čas od času měly být podrobeny i standardně řešené situace,
u kterých si myslíme, že známe jedinou správnou odpověď. Jedná se zejména o zásadní rozhodnutí, která
se často provádí více méně setrvačností, protože řešitelé nemuseli zaregistrovat nastalé změny a
neuvědomují si vznik nových příležitostí.
Bariéry tvůrčího myšlení
Existuje řada případů, kdy by bylo vhodné použít
kreativní způsob řešení problémů, ale nepoužije se, protože to řešitele nenapadne.
V řadě jiných případů sice
řešitel ví, že by tvůrčí přístup uplatnit měl, ale z nějakého důvodu to nechce učinit. v takovém případě obvykle
zafungovaly tzv. bariéry tvůrčího myšlení, jejichž působení bývá u různých lidí v různých situacích různé. Mezi
základní typy bariér patří:
- Děláme
to proto, že se to tak dělalo vždy – čas od času je dobré prozkoumat, zda by nešel vylepšit i
zaběhlý postup. Situace, podmínky se mohly změnit, mohly se objevit nové výrobky či technologie a původní
stav již dávno přestal platit. Podívejte se třebas na práci s počítačem. Kdysi v prehistorii
byla kapacita tak malá, že jste mohli v jednu chvíli používat pouze jedinou aplikaci.
Nyní není problém přepínat mezi třemi, čtyřmi okny, a to bez podstatného zpomalení reakcí počítače. Jestliže
jste tedy zvyklí při každém přechodu do nové aplikace to okno, ve kterém zrovna pracujete, vypnout, není to způsob, na kterém
byste měli ze setrvačnosti trvat.
- Obava, že
budeme vypadat nenormálně – strach, že se zesměšníme před ostatními nám často brání zeptat se
nebo navrhnout něco netradičního. Tato obava roste s věkem a s růstem pozice ve firmě. Významná je
také v situaci, kdy se kolem nás pohybují experti na danou problematiku a my sami expertem nejsme. Představte si, že je kolem vás pět expertů,
kteří se pomocí složitých odborných termínů domlouvají na řešení problému, jak převést data z jedné databáze do
jiné, když nejprve je potřebné v té jedné pomocí filtru nebo jiným způsobem vyhledat všechna relevantní
čísla, ta se pak musí upravit tak, že se před ně přidá tolik nul, aby výsledek byl sedmimístní a toto celé se
musí dostat do jiné databáze na přesně určené místo. Jenom málo nepoučených lidí si troufne říct " a
nebylo by možné, že se ta tři nebo čtyři čísla - protože víc jich není - jednoduše vyhledají, opíšou na
papírek a pak se v sedmimístném tvaru naklepou do té druhé databáze?" Stejně trapně se mohl cítit ten, kdo jako první navrhl,
aby se v roce 2006 udělala reklama, ve které bude jenom jeden "herec" v místnosti s minimem rekvizit
vychvalovat určitý produkt. A přeci byly falešní soby populární v celé republice.
- Sklon
k okamžitému hodnocení - není vhodné zavrhovat na první pohled nesmyslné, nevyužitelné nápady. Je to sice první
myšlenka a je fakt, že "zalepit to žvýkačkou" nemůže být způsob realizovaný obecně, ale z těch
nesmyslných nápadů mohou po nějaké úpravě vzejít výborná řešení. Damascénská ocel byla původně získávána tak, že se
rozžhavený meč pohroužil do vnitřností zajatého bojovníka nepřítele. Věřilo se, že do takového meče přejde odvaha a bojovnost
umírajícího. Tento nehumánní způsob byl později nahrazen vražením meče do dobytčete, což sice kvalitu
ocele nezhoršilo a zachránilo to spoustu lidských životů, ale dnes by to rozhodně použít nešlo. Nicméně kvalita ocele se
nezhoršila ani poté, co se meče začaly kalit ve vodě, na které plavaly dobytčí kůže. Dnes se
sice používá tekutý dusík, ale přesto by okamžité zamítnutí prvotního (skutečně nerealizovatelného)
nápadu mohlo vést k tomu, že na důležitost dusíku pro kvalitu ocele nepřijdeme.
- Existuje
jenom jediná správná odpověď – myšlenka, že existuje jediná správná odpověď nás
může dovést k tomu, že pokud nějakým způsobem získáme vhodný výsledek, není nutné hledat k danému
výsledku cesty jiné. Kéž by to byla pravda! Ve skutečnosti je u složitých problémů řada různých cest, které
vedou ke stejným nebo velice blízkým výsledkům, ale využívají různé suroviny, různý způsob práce, vyžadují
jiné znalosti apod.
Pokuste se vymyslet některé další bariéry, které brání svobodnějšímu rozletu naší fantazie.
Brainstorming
Brainstorming je metoda, pomocí které je možné vytvořit podmínky a realizovat proces kreativního řešení
problému. Prvotní je zaregistrování určitého problému. V předmětu Management podnikových
procesů (který se na VŠCHT Praha také vyučuje) se lze dozvědět, že problém se v podniku může vyskytovat ve třech stavech. Dva z nich jsou
nepříjemné (porucha a ohrožení) a jejich neřešením dochází ke zhoršení situace, ale třetí je
pozitivní (příležitost). Problém typu příležitost sice řešit nemusíme, ale ztrácíme tím možnost určitého zisku navíc.
Zaregistrovat problém však nestačí, pro řešení je obvykle potřebné problém formulovat a analyzovat. Někdy může být
kreativní řešení potřebné už v této etapě a pak lze použít např. Occamovu břitvu
nebo Ishikawův graf (graf rybí páteře).
Pro vlastní řešení pak můžeme využít např. metodu brainstormingu. Tato metoda vyžaduje nejprve vybrat členy řešitelské skupiny.
Měla by to být skupina heterogenní a doporučený počet členů je
cca 8 až 12. v takovém případě se jedná o malou skupinu, ve které může komunikace probíhat bezprostředně mezi všemi členy.
Velmi důležitou součástí je výběr moderátora. Přestože se jedná o malou skupinu, mohou v ní vládnou určité
antipatie a
obvykle je v ní také několik dominantních jedinců, které je nutné v komunikaci brzdit a několik submisivních, kteří
se naopak musí povzbuzovat.
Vlastní brainstorming pak spočívá ve vytvoření prostředí pro řešení (tiché, izolované místo s potřebnými pomůckami - tabule,
flip charty, fixy, příp. předměty, o nichž se rozhoduje) a
uvedení skupiny do problému. Při hledání nápadů platí tři základní pravidla:
- kvantita má přednost před kvalitou,
- zákaz kritiky,
- nemožné je vítané.
Dalším krokem je hledání vazeb mezi nápady, kdy se podobné nápady seskupují a hledá se jejich společný
jmenovatel. Tato fáze probíhá až po skončení tvorby nápadů.
Posléze se udělá záznam výsledků, který se zpracuje písemně a odevzdá se účastníkům, protože před poslední
fází se musí nápady nechat uležet. Obvykle postačí pár dnů maximálně týden. Poté se
řešitelé opět sejdou a ve společné diskusi, při které už je povolená i kritika (ale zásadně pouze kritika nápadu, nikdy ne jeho
autora), se snaží hodnotit nápady z hlediska jejich co nejlepšího využití.
Brainwriting
Brainwriting je modifikace brainstormingu tak, aby bylo snazší získat nápady také od
submisivních typů lidí.
Schopný moderátor by sice měl dokázat, aby se i tito členové projevili, ale přece jenom je snazší, získat jejich názor
písemně než ústně. Jednou z metod brainwritingu je metoda 6.3.5, při které máme 6 členů týmu, z nichž každý má za
úkol vytvořit 3 nápady, na což má k dispozici 5 minut. Každý z členů týmu dostane zápisovou tabulku, která má
šest řádků a tři sloupce. Své tři nápady na řešení problému uvede do nejvyššího neobsazeného řádku a po uplynutí
časového limitu posune svůj arch kolegovi. Ve druhém kole tedy každý řešitel může vycházet nejenom ze svých nápadů, ale
také ze tří v tabulce uvedených nápadů svého kolegy. Nakonec bychom měli za cca 33-35 minut získat celkem 108 nápadů, přičemž
některé z nich jsou originální a jiné z nich vycházejí a modifikují je. Dalším krokem je opět seskupení podobných nápadů a
následná diskuze a hodnocení nápadů.
Jinou metodou je tzv. Modifikovaná delfská metoda, jejíž algoritmus je následující:
- Zopakovat problém, jeho analýzu a shromážděná data.
- Rozdat kartičky (20x13 cm) s žádostí o napsání nápadů na řešení (vždy jeden na jednu kartičku).
- Vybrat všechny kartičky, sestavit seznam, opakující se nápady zkombinovat, ale tak, aby se nepoznalo, že
s nápadem přišlo více lidí.
- Napsat seznam nápadů na veliký list papíru a požádat členy, aby jednotlivé nápady seřadili podle důležitosti a
jejich pořadí napsali na další kartičku (nejlepší nápad - 1, další 2).
- Vybrat kartičky a na velký list papíru zapsat výsledky.
- Prodiskutovat pořadí řešení a shodnout se na kompromisu. Prodiskutovat se musí všechny nápady a do úvahy
je potřeba vzít všechny názory.
|