Úvod 1.Komunikace jako nástroj řízení ![]() 2.Komunikační proces ![]() 3.Osobnostní předpoklady k úspěšné komunikaci ![]() 4.Firemní prezentace - příprava podkladů ![]() 5.Firemní prezentace - vystoupení na veřejnosti ![]() 6. Zvládání stresu z veřejného vystoupení ![]() 7.Intraorganizační komunikace ![]() 8.Řízení porad a firemních akcí ![]() 9.Komunikace v kreativním rozhodování ![]() 10.Řešení pracovních konfliktů ![]() 11.Tréninkové programy ![]() 12.Interorganizační komunikace ![]() 13.Vyjednávání ![]() 14.Konstruktivní a destruktivní formy dyadické komunikace ![]() Použité zdroje |
![]() Při komunikaci se významně uplatní interpersonální percepce. Její tři komponenty jsou přítomny ve všech mezilidských vztazích a jsou to:
Verbální a neverbální komunikaceKomunikaci lze nahlížet z mnoha hledisek. Jedním z těch důležitých je rozdělení na komunikaci verbální a neverbální, přičemž do neverbální oblasti můžeme začlenit také tzv. komunikaci činem. Někdy je ale lepší považovat ji za třetí, samostatnou oblast, protože nesplňuje všechny předpoklady vztahující se k neverbální komunikaci. V rámci komunikace bývá užitečné sledovat rozpory mezi verbální a neverbální složkou komunikace. Protože pouze asi 7 % informace, kterou ze sdělení získáme, je obsaženo v obsahu vyřčených slov, dalo by se usuzovat, že neverbální komunikace je důležitější. Není tomu tak. Neverbální komunikace je jiná. Neverbálně sdělujeme především pocity, emoce, neverbálně vyjadřujeme náš názor na sdělované informace, naše očekávání, ukazujeme naše sebevědomí, nejistotu, snažíme se ovlivnit postoj partnera v komunikaci nebo řídit komunikační proces. Z nesouladu mezi obsahem verbálního a současně sdělovaného neverbálního jednání můžeme tedy zjistit mnohé z postojů sdělovatele k poskytované verbální informaci. Uvádět verbální a neverbální složku sdělení do souladu se lze naučit. Zpočátku je úsilí kontrolovat své neverbální projevy dobře vidět, ale po dostatečně dlouhém nácviku lze říkat skoro cokoliv a neverbálním chováním to potvrzovat. Např. naučený upřímný úsměv, kontrola gest při vědomém lhaní apod. Prostřednictvím neverbálních projevů můžeme posluchače informovat o tom, jak má našim slovům a signálům rozumět. V tomto případě mluvíme o metakomunikaci. A které jsou základní projevy neverbální komunikace?Jelikož se jí často říká také řeč těla, jedná se zejména o držení těla, svalové napětí a výraz obličeje. Ale patří sem i další projevy a jednotlivé kategorie získali i svá souhrnná pojmenování.
Pro posuzování neverbálních signálů ale vždy platí jedno velmi důležité pravidlo: Pozor na paušalizaci nonverbálních signálů. I signál, který je přesně podle příručky, naprosto jasně identifikovatelný a vždy stejně interpretovaný, může v konkrétní situaci znamenat něco jiného (např. ruce zkřížené na prsou se interpretují jako odmítavý postoj k naší nabídce, ale co když je posluchači jednoduše zima? J ) Komunikace činemBylo již uvedeno, že do této oblasti patří mimo jiné úprava zevnějšku. Skutečně platí, že první sdělení o sobě podáváme, aniž bychom cokoliv řekli. Tzv. první dojem je velmi důležitý, protože na jeho základě si vytváříme dlouhodobé hodnocení partnera. A co všechno tedy může být komunikací?Oblečení - nejde jenom o to, co máme na sobě, ale také o to, co mají oblečené ostatní partneři a jak se v daném oblečení cítíme. Úprava zevnějšku - účes, manikúra a další faktory Příchod na schůzku - přesnost je ctností králů; jaké sdělení podáváme nepřesným příchodem? Zásady společenského styku - pozdravy, podání ruky, představování Ovšem jako komunikaci činem můžeme chápat také různé nápisy, tabulky či
vzkazy, které se neobracejí na jednoho konkrétního komunikačního partnera. Komunikací činem je dokonce i nakouknutí do
místnosti, při kterým nikdo z účastníků nic neřekne, ale přesto má tato událost pro všechny jistý informační přínos. Formální a neformální komunikace
Dalším velmi důležitým hlediskem pro rozlišení typů komunikace je její formálnost. Extrémní příklady jsou
formální a neformální komunikace, ovšem jedná se spíše o různou míru formálnosti. Při formální komunikaci je snaha používat spisovných slov, správné stavby věty. Vybíraná slova jsou emočně neutrální,
gesta jsou uměřenější a jednání probíhá ve veřejné příp. sociální zóně.
|