Úvod
1.Komunikace jako nástroj řízení
Kontrolní otázky
2.Komunikační proces
Kontrolní otázky
3.Osobnostní předpoklady k úspěšné komunikaci
Kontrolní otázky
4.Firemní prezentace - příprava podkladů
Kontrolní otázky
5.Firemní prezentace - vystoupení na veřejnosti
Kontrolní otázky
6. Zvládání stresu z veřejného vystoupení
Kontrolní otázky
7.Intraorganizační komunikace
Kontrolní otázky
8.Řízení porad a firemních akcí
Kontrolní otázky
9.Komunikace v kreativním rozhodování
Kontrolní otázky
10.Řešení pracovních konfliktů
Kontrolní otázky
11.Tréninkové programy
Kontrolní otázky
12.Interorganizační komunikace
Kontrolní otázky
13.Vyjednávání
Kontrolní otázky
14.Konstruktivní a destruktivní formy dyadické komunikace
Kontrolní otázky
Použité zdroje
|
VYJEDNÁVÁNÍ
Na začátek několik pojmů.
Vyjednávat znamená hovořit s cílem najít formulace, na kterých se lze dohodnout.
Smlouvat znamená dojít k nalezení podmínek transakce; jde o jednu etapu vyjednávání.
Vyjednávání je nejjednodušší a často i nejefektivnější, když obě strany chtějí dosáhnout oboustranně výhodné smlouvy
(win-win, nebo také kooperativní vyjednávání). Za okolností win-loss (výhra-prohra, konfrontační vyjednávání) se může vyjednávání proměnit v boj.
Problém je, že většina situací probíhá v podmínkách, kdy vítězství jedné strany představuje prohru pro stranu druhou. (Clegg, 2005)
V praxi můžeme rozeznávat několik typů vyjednávání. Může jít o formální či neformální vyjednávání, které probíhá každodenně bez složitých příprav
a vědomě dodržovaných pravidel, nebo o vyjednávání individuální (účastník hovoří, jedná sám za sebe) či kolektivní. (Štikar, 1996)
Žádoucím typem vyjednávání je vyjednávání principiální, ve kterém se zaměřujeme pouze na důležité
veci a nepodstatné ignorujeme (nenecháme se svést k tomu, abychom vyjednávali na základě nepodstatných
informací přinášených protistranou). Existují však i nežádoucí typy vyjednávání, resp. jednání, a to (Pilařová, 2004):
- virtuální vyjednávání, při kterém je cílem nedohodnout se, přestože se pro okolí předstírá opak,
- destruktivní jednání, které má za cíl poškodit druhou stranu a nehledí při tom na vlastní zisk
nebo ztrátu,
- obětavé jednání, které budí dojem že chceme protistraně pomoci, ale ve skutečnosti jde pouze o
drobnou službu, kterou chceme v budoucnu vymáhat větší protislužbu.
V klasickém průběhu vyjednávání lze rozlišit čtyři fáze:
Příprava na jednání
Vyjednávání probíhá v podmínkách nejistoty, neví se, čeho chce dosáhnout druhá strana ani to, jak je silná.
Při typickém vyjednávání o mzdách odbory obvykle uvažují o třech bodech:
- cíli, kterého chtějí dosáhnout,
- minimu, které jsou ochotni přijmout (bod rezistence),
- vstupním požadavku, o kterém předpokládají, že napomůže dosažení cíle.
Tři body zaměstnavatele jsou:
- cíl, který by chtěli dosáhnout,
- maximum, které jsou ochotni poskytnout (bod rezistence),
- vstupní nabídka, která jim poskytne manévrovací prostor.
V reálné situaci to může vypadat např. takhle.
Cíle a taky vstupní a minimální/maximální požadavky jsou ovlivněné silou vyjednávající strany –
nakolik je o svých argumentech přesvědčena, jakou má relativní moc, jakou podporu má v důkazech jimiž své požadavky dokládá.
Strategie by jasně měla směřovat k dohodě. Je potřebné předem určit mezníky, kterých se bude vyjednavač držet.
Přípravné kroky jsou v tom, že se připraví seznam argumentů, které chceme použít pro podporu svých záměrů;
seznam předpokládaných argumentů a protiargumentů druhé strany; připravit protiargumenty na argumenty protistrany;
opatřit si potřebné důkazy pro své argumenty; vybrat si vyjednávací tým – minimálně dva lidé raději tři a více,
protože jeden jednání vede, další pořizuje zápis a ostatní pozorují protistranu a plní specifické funkce; nacvičit s týmem
jejich role.
V tomto stádiu lze poprvé neformálně kontaktovat protistranu, abychom zjistili jejich sílu a přesvědčili je o naší.
Zahájení
Je možné začít buď realisticky nebo přemrštěnou nabídkou, pak se obvykle odmítne návrh protistrany, ale tak,
aby si ji zachovala možnost manévrování; následuje zkoumání postojů protistrany.
V této fázi se nedělají žádné ústupky, chování by mělo být neutrální a neosobní (příliš nemluvit)
Smlouvání
Proces smlouvání se skládá ze tří souvisejících funkcí:
- vyjednavači ustanovují svou pozici vůči protistraně,
- zjišťují slabé stránky v pozici protistrany a snaží se ji přimět k ústupkům,
- podle získaných informací od protistrany upravují svou pozici.
Vyjednavač musí postupovat tak, aby postupně odkrýval své maximální očekávání, ale přitom neodhalil své minimální naděje.
Zvyklosti při smlouvání – nemusí být psané, ale dodržují se:
- obě strany chtějí dospět k dohodě,
- jednání by se mělo vést v přátelském, civilizovaném duchu,
- zákulisní diskuse jsou vhodné, ale neodkazuje se na ně při formálním jednání,
- vyjednavači musí být připraveni na změnu svých postojů, je běžné poskytovat alternativní nabídky,
- jednou uskutečněné ústupky nemohou být zrušeny,
- Závazné nabídky nesmí být změněny, ale lze měnit podmínečné nabídky,
- dokud se strany nedohodnou, že bez prostředníka to dále nepůjde, neměla by do vyjednávání zasahovat třetí strana,
- konečná dohoda musí být napsána jasně, bez možnosti dvojího výkladu.
Nabídky by se měly předkládat podmíněně – když vy uděláte tohle, my budeme o uvažovat, že uděláme tamto.
Vyjednávat se má vždy o celku, ne o jednotlivých bodech.
Jednotlivé otázky by se měli nechávat co nejdéle otevřené, aby bylo možné dosáhnout co nejlepších výsledků.
Zakončení
Kdy a jak zakončit vyjednávání záleží na názoru a na odhadnutí síly argumentů protistrany.
Způsoby zakončení:
- ústup od některých podmínek a nabídnutí je jako protihodnotu k uzavření dohody,
- uzavření dohody - buď odstraněním rozdílů nebo dohodou o dalších dodatečných podmínkách,
- shrnutí toho, co se ten den stalo, zdůraznění ústupků a zdůvodnění, že se došlo ke konečným postojům,
- vyvinutí nátlaků prostřednictvím hrozby závažnými následky, pokud nedojde k dohodě,
- nabídka druhé straně, aby si vybrala mezi dvěma postupy.
Konečná nabídka by se neměla předkládat, není-li myšlena vážně, vyjednavači by neměli dovolit, aby se dostali pod tlak.
Doporučuje se zařadit ještě jednu etapu, a to sebereflexi vyjednavače. Zamyšlení se nad tím, co se povedlo, co se nepovedlo a proč.
(Štikar, 1996)
Zamyslete se nad tím, jaké dovednosti by měli mít ti, kteří se účastní vyjednávání.
Dražba
Dalo by se říct, že určitým druhem vyjednávání je taky dražba. Jde vlastně taky o vyjednávání, ale partnery je celá řada
dalších zájemců a jde vždy o jednání typu výhra-prohra.
„Velké“ dražby mají svá striktní pravidla, draží se úspornými (někdy skoro neviditelnými) gesty, dražitelé musí skládat
vysoké záruky, bývají výborně připravení, vědí co chtějí a jaké jsou limity. Často se draží i přes telefon.
Na „malých“ dražbách (např. dražby Českých drah) není nutné formální oblečení, dražitel je tolerantnější,
akceptuje pouze výrazné projevy zájmu.
Následující ukázka dražby je samozřejmě
zcela vymyšlená a naprosto nereálná.
|