Úvod 1.Komunikace jako nástroj řízení ![]() 2.Komunikační proces ![]() 3.Osobnostní předpoklady k úspěšné komunikaci ![]() 4.Firemní prezentace - příprava podkladů ![]() 5.Firemní prezentace - vystoupení na veřejnosti ![]() 6. Zvládání stresu z veřejného vystoupení ![]() 7.Intraorganizační komunikace ![]() 8.Řízení porad a firemních akcí ![]() 9.Komunikace v kreativním rozhodování ![]() 10.Řešení pracovních konfliktů ![]() 11.Tréninkové programy ![]() 12.Interorganizační komunikace ![]() 13.Vyjednávání ![]() 14.Konstruktivní a destruktivní formy dyadické komunikace ![]() Použité zdroje |
![]() ![]() Na začátek několik pojmů. Vyjednávat znamená hovořit s cílem najít formulace, na kterých se lze dohodnout.
Vyjednávání je nejjednodušší a často i nejefektivnější, když obě strany chtějí dosáhnout oboustranně výhodné smlouvy (win-win, nebo také kooperativní vyjednávání). Za okolností win-loss (výhra-prohra, konfrontační vyjednávání) se může vyjednávání proměnit v boj. Problém je, že většina situací probíhá v podmínkách, kdy vítězství jedné strany představuje prohru pro stranu druhou. (Clegg, 2005) V praxi můžeme rozeznávat několik typů vyjednávání. Může jít o formální či neformální vyjednávání, které probíhá každodenně bez složitých příprav
a vědomě dodržovaných pravidel, nebo o vyjednávání individuální (účastník hovoří, jedná sám za sebe) či kolektivní. (Štikar, 1996)
V klasickém průběhu vyjednávání lze rozlišit čtyři fáze: Příprava na jednáníVyjednávání probíhá v podmínkách nejistoty, neví se, čeho chce dosáhnout druhá strana ani to, jak je silná. Při typickém vyjednávání o mzdách odbory obvykle uvažují o třech bodech:
Tři body zaměstnavatele jsou:
V reálné situaci to může vypadat např. takhle. Cíle a taky vstupní a minimální/maximální požadavky jsou ovlivněné silou vyjednávající strany – nakolik je o svých argumentech přesvědčena, jakou má relativní moc, jakou podporu má v důkazech jimiž své požadavky dokládá. Strategie by jasně měla směřovat k dohodě. Je potřebné předem určit mezníky, kterých se bude vyjednavač držet. Přípravné kroky jsou v tom, že se připraví seznam argumentů, které chceme použít pro podporu svých záměrů;
seznam předpokládaných argumentů a protiargumentů druhé strany; připravit protiargumenty na argumenty protistrany;
opatřit si potřebné důkazy pro své argumenty; vybrat si vyjednávací tým – minimálně dva lidé raději tři a více,
protože jeden jednání vede, další pořizuje zápis a ostatní pozorují protistranu a plní specifické funkce; nacvičit s týmem
jejich role. ZahájeníJe možné začít buď realisticky nebo přemrštěnou nabídkou, pak se obvykle odmítne návrh protistrany, ale tak,
aby si ji zachovala možnost manévrování; následuje zkoumání postojů protistrany. SmlouváníProces smlouvání se skládá ze tří souvisejících funkcí:
Vyjednavač musí postupovat tak, aby postupně odkrýval své maximální očekávání, ale přitom neodhalil své minimální naděje. Zvyklosti při smlouvání – nemusí být psané, ale dodržují se:
Nabídky by se měly předkládat podmíněně – když vy uděláte tohle, my budeme o uvažovat, že uděláme tamto. ZakončeníKdy a jak zakončit vyjednávání záleží na názoru a na odhadnutí síly argumentů protistrany. Způsoby zakončení:
Konečná nabídka by se neměla předkládat, není-li myšlena vážně, vyjednavači by neměli dovolit, aby se dostali pod tlak. Doporučuje se zařadit ještě jednu etapu, a to sebereflexi vyjednavače. Zamyšlení se nad tím, co se povedlo, co se nepovedlo a proč. (Štikar, 1996)
Dražba
Dalo by se říct, že určitým druhem vyjednávání je taky dražba. Jde vlastně taky o vyjednávání, ale partnery je celá řada dalších zájemců a jde vždy o jednání typu výhra-prohra. „Velké“ dražby mají svá striktní pravidla, draží se úspornými (někdy skoro neviditelnými) gesty, dražitelé musí skládat vysoké záruky, bývají výborně připravení, vědí co chtějí a jaké jsou limity. Často se draží i přes telefon. Na „malých“ dražbách (např. dražby Českých drah) není nutné formální oblečení, dražitel je tolerantnější, akceptuje pouze výrazné projevy zájmu. Následující ukázka dražby je samozřejmě zcela vymyšlená a naprosto nereálná. |