Úvod 1.Komunikace jako nástroj řízení Kontrolní otázky 2.Komunikační proces Kontrolní otázky 3.Osobnostní předpoklady k úspěšné komunikaci Kontrolní otázky 4.Firemní prezentace - příprava podkladů Kontrolní otázky 5.Firemní prezentace - vystoupení na veřejnosti Kontrolní otázky 6. Zvládání stresu z veřejného vystoupení Kontrolní otázky 7.Intraorganizační komunikace Kontrolní otázky 8.Řízení porad a firemních akcí Kontrolní otázky 9.Komunikace v kreativním rozhodování Kontrolní otázky 10.Řešení pracovních konfliktů Kontrolní otázky 11.Tréninkové programy Kontrolní otázky 12.Interorganizační komunikace Kontrolní otázky 13.Vyjednávání Kontrolní otázky 14.Konstruktivní a destruktivní formy dyadické komunikace Kontrolní otázky Použité zdroje |
OSOBNOSTNÍ PŘEDPOKLADY PRO ÚSPĚŠNOU KOMUNIKACI
Termíny úspěšná komunikace a efektivní komunikace můžeme považovat za synonyma. Avšak v případě, kdy chceme jít do hlubšího porozumění procesu komunikace, lze je chápat i jako termíny poněkud odlišné. Pravidla efektivní komunikace nám pomohou k tomu, abychom sdělili myšlenku tak, aby ji posluchači porozuměli. Úspěšná je komunikace v tom případě, když partneři dojdou ke shodě, resp. když odesilatel přesvědčí adresáta, aby přijal jeho názory či tvrzení. Pochopit, co mi partner chce sdělit, totiž ještě neznamená, že jeho sdělení věřím nebo že toto sdělení přijímám. Pro úspěšnou komunikaci tedy nestačí, aby byla efektivní a naopak často je možné úspěchu v komunikaci (ve smyslu, že partner přijímá můj názor) docílit, i když nejednám podle pravidel efektivní komunikace. Platí to zejména tehdy, když je na komunikaci dostatek času. Na schopnost úspěšně či efektivně komunikovat má velký vliv i celá řada vrozených a výchovou více nebo méně ovlivnitelných faktorů. Asi nejvýznamnější a málo ovlivnitelná je tzv. emoční inteligence, určitý vliv hraje i temperament a k prosazení svých názorů lze úspěšně využít asertivitu, které se mohou do značné míry naučit i ti lidé, u nichž je vrozená míra asertivity značně nízká. AsertivitaAsertivita je schopnost vyjádřit své stanovisko, nebát se argumentovat, oponovat, prosadit co chci a nedělat co nechci.
Pasivně jednající člověk nedovede vyjádřit své zájmy, je loutkou v rukou jiných. Agresivní jedinec se prosazuje na úkor
jiných. Asertivně se chovající dokáže jasně popsat co chce, jak se cítí, má přiměřené sebevědomí a pozitivní myšlení. Asi
nejlépe popisuje asertivitu 11 asertivních práv. Jejich bezohledným používáním
však lze sklouznout do agresivního chování nebo dokonce k manipulaci jinými. Stejně tak je důležité používat asertivní
techniky pouze pro prosazování svých oprávněných požadavků.(Capponi, Novák, 1994) Emoční inteligenceZatímco klasická inteligence je faktor často sledovaný a dokonce měřený, emoční inteligence se zatím pouze odhaduje, a to
nejčastěji pomocí různých dotazníků. Zatímco u klasické inteligence se obvykle uvádí její korelace se školní úspěšností,
emoční inteligence by měla korelovat s úspěšností v "obyčejném" životě.
První tři aspekty se týkají především osobnosti jedince, jeho soužití se sebou samým, druhé dva souvisí se vztahy k druhým lidem. TemperamentAsi nejstarší úvahy o temperamentu najdeme u Hippokrata, který rozděloval lidi do čtyř skupin podle toho, která z tělních tekutin u nich převažovala. v závislosti na převažující tělní tekutině se vytvářelo typické chování - temperament člověka. Jednalo se o krev (sangua), žluč (cholé), černou žluč (melan cholé) a hlen (flegma) a typologie, z nich odvozená, která rozděluje lidi na sangviniky, choleriky, melancholiky a flegmatiky, přetrvává dodnes. Postupem času se vytvářely další typologie v závislosti na různých faktorech, přičemž některé se dodnes využívají (např. Eysenckovo či Jungovo dělení) a jiné už upadly do zapomnění (Kretschmerovo ? rozdělení podle somatických typů, či frenologie). Změnit vrozený temperament je skoro nemožné, i když jenom málokdo se projevuje jako typický představitel některého typu. Většina lidí představuje z hlediska temeramentu smíšené typy a v různých situacích jednají podle různých modelů. Proto je vhodné znát své převažující chování a podle něho volit vhodný způsob chování nebo i komunikace. Např. pokud vím, že obvykle jednám cholericky, mohu při důležitém jednání opustit místnost dříve, než se toto mé chování projeví a cholerickou ataku rozpustit v neškodné činnosti, třebas štípání dříví. Mohu také využít moderní farmakoterapie, ale to by mělo být až krajním řešením. |