Úvod
1.Komunikace jako nástroj řízení
Kontrolní otázky
2.Komunikační proces
Kontrolní otázky
3.Osobnostní předpoklady k úspěšné komunikaci
Kontrolní otázky
4.Firemní prezentace - příprava podkladů
Kontrolní otázky
5.Firemní prezentace - vystoupení na veřejnosti
Kontrolní otázky
6. Zvládání stresu z veřejného vystoupení
Kontrolní otázky
7.Intraorganizační komunikace
Kontrolní otázky
8.Řízení porad a firemních akcí
Kontrolní otázky
9.Komunikace v kreativním rozhodování
Kontrolní otázky
10.Řešení pracovních konfliktů
Kontrolní otázky
11.Tréninkové programy
Kontrolní otázky
12.Interorganizační komunikace
Kontrolní otázky
13.Vyjednávání
Kontrolní otázky
14.Konstruktivní a destruktivní formy dyadické komunikace
Kontrolní otázky
Použité zdroje
|
DYADICKÁ KOMUNIKACE
Na závěr se částečně vrátíme zpátky k první hodině. Dyadická komunikace je komunikace mezi dvěma osobami, tedy vlastně rozhovor. Jako v každém jiném
komunikačním procesu, tak i zde jsou vyřčená, ve výjimečných případech napsaná,
slova ovlivněná interpersonálními vztahy, společenským postavením a zkušenostmi obou partnerů. Také již víte, že naslouchající neslyší přesně
to, co mu sdělující partner povídá, ale toto sdělení si mírně modifikuje
a dokonce ani odesilatel informace neříká přesně to, co by říci chtěl.
Rozhovor by měl začínat podnětem od jednoho z komunikujících, na který jeho
partner zareaguje a sdělí mu svou odpověď. Tato odpověď je zároveň dalším podnětem,
takže rozhovor pokračuje a partneři se průběžně střídají v mluvení a naslouchání.
Jak jistě víte z vlastní zkušenosti, zastoupení naslouchání a mluvení nebývá
u komunikující dvojice rovnoměrné.
Do rozhovoru vstupujeme z mnoha různých důvodů. Sdělit nebo získat informace,
vyjádřit svou solidaritu, ukázat se v dobrém (výjimečně i ve špatném) "světle" získat
uznání či nějakou věc a dalších.
V prvních kapitolách tohoto textu se psalo o efektivní a úspěšné komunikaci. Při
rozhovoru se obvykle snažíme o komunikaci úspěšnou (aby oba partneři porozuměli,
co jejich protějšek chce, resp. říká) aniž bychom usilovali o naprosto přesné
instrukce. Ovšem i přesto zde číhá několik "pastí":
- řečnická otázka - která se sice tváří jako dotaz, ale odesilatel sdělení odpověď
neočekává,
- dvojí past - kdy je otázka sice myšlena jako dotaz, pouhá odpověď "ano" nebo "ne"
je nejednoznačná, např. "Nedáte si čaj?", "Neprojdeme se raději k lesu?", resp.
tazatel si stručnou odpověď může vždy vysvětlit jako souhlas s negativní variantou
"ano, nedám si čaj", "ne, nedám si čaj",
- dvojí vazba - což je opakování sledu projevů žádosti a následného odmítnutí,
např.
A:"Přineste mi laboratorní denník!"
B:přichází se sešitem pokapaným kyselinou či něčím podobným
A:"Co je to za hrůzu, okamžitě to odneste!"
B: aniž by pořádně stihl vyhovět první žádosti, reaguje na druhou a odchází
A:"Kam se ženete, ukažte mi to, když nic lepšího nemáte, ale přepište to"
B: je teď pravděpodobně ztracený, protože neví, zda má nejprve přepisovat nebo
má poskytnout původní denník, každopádně to bude přijato negativně.
Řada lidí se při rozhovoru dopouští jedné zásadní chyby, a sice, že neposlouchá svého partnera, ale místo toho už přemýšlí
o své odpovědi. Už v pravidlech pro efektivní komunikaci stálo, že máme poskytovat zpětnou vazbu, a to nejenom řečí těla, ale
i slovy. Je tedy třeba dávat v rozhovoru najevo, že partnera posloucháme a příp. že akceptujeme jeho pocity. Nepřísluší nám
ale tyto pocity hodnotit nebo dokonce kritizovat. To ale neznamená, že bychom nemohli partnerovi sdělit, jaké jsou naše pocity.
Podívejte se na modelovou situaci:
Popis situace:
Dcera řekla matce, že jde do kina a vrátí se tak v deset jako obvykle. Avšak aniž by něco dala vědět, přišla až ve 23:30.
Reakce č. 1 na tuto situaci
Matka: "Kde jsi? Jak můžeš být takhle nespolehlivá? Tobě na mne vůbec nezáleží!"
Dcera: "Proč bych měla být nespolehlivá? Tobě se nikdy nestalo, žes něco nestihla? Proč to nevadí jiným rodičům jenom tobě.
Prostě jsem přišla pozdě."
Komentář:
Matka hodnotila a kritizovala spolehlivost dcery, obvinila ji z toho, že jí na matce nezáleží. Dcera se bránila a útočila.
Ale nedošlo k vzájemné dohodě. Matka je ustrašená a naštvaná, dcera naštvaná.
Reakce č. 2 na uvedenou situaci:
Matka: "Mám velký strach, když přijdeš takhle pozdě a nedáš o sobě vědět. Představuji si, co všechno se ti mohlo stát. Buď mi
dej nějak vědět, nebo se domluvíme jinak."
Dcera: "Mami, to je mi líto. Nechtěla jsem, aby ses o mne bála, ten film prostě skončil příliš pozdě a myslela jsem, že už
budeš spát. Příště ti určitě zavolám."
Komentář:
Podstatně lepší situace. Matka dala vědět, co cítí, ale neobviňuje. Dcera asi porozumí matčinu strachu a protože má prostor
a nemusí se obhajovat, pravděpodobně se ani nenaštve a příště zavolá.
A na úplný závěr několik pravidel pro úspěšný život z knihy D. Carnegiho Jak získávat přátele a působit na lidi:
- Nikdy nikoho nekritizujte, neodsuzujte, nestěžujte si.
- Poctivě a upřímně oceňujte druhé. Své uznání jim dávejte najevo.
- Jak se stát oblíbeným
- Opravdově se zajímejte o druhé.
- Usmívejte se.
- Pamatujte si, že každému zní jeho jméno příjemně a je pro něj tím nejdůležitějším.
- Umějte naslouchat. Povzbuzujte druhé, aby hovořili o sobě.
- Mluvte především o tom, co zajímá druhé.
- Dejte druhému najevo, že si uvědomujete jeho osobní důležitost a udělejte to upřímně.
- Jak získat druhé na svou stranu
- Vyhýbejte se hádkám. Spor vyhraje ten, kdo se nepře.
- Ukažte druhým, že respektujete jejich názory. Nikdy nikomu neříkejte, že se mýlí.
- Jestliže se mýlíte, uznejte svůj omyl rychle a ochotně.
- Když řešíte sporné situace, začínejte přátelsky.
- Veďte druhé hned od počátku ke kladným odpovědím.
- Buďte skutečnou vůdčí osobností
- Začněte vždy chválou upřímným uznáním.
- Na chyby upozorňujte nepřímo.
- Než začnete někoho kritizovat, hovořte nejprve o vlastních chybách.
- Přikazujte otázkou namísto přímých rozkazů.
- Umožněte druhým, aby si zachovali vlastní tvář.
- Vyzdvihněte upřímně i sebemenší zlepšení a pochvalte ho.
- Dejte druhým předem najevo, že o nich máte to nejlepší mínění, aby se tak chovali.
- Povzbuzujte druhé. Naznačte jim, že chyba se dá snadno napravit.
- Snažte se, aby lidé rádi udělali to, co jim navrhujete.
|