Úvod 1.Komunikace jako nástroj řízení ![]() 2.Komunikační proces ![]() 3.Osobnostní předpoklady k úspěšné komunikaci ![]() 4.Firemní prezentace - příprava podkladů ![]() 5.Firemní prezentace - vystoupení na veřejnosti ![]() 6. Zvládání stresu z veřejného vystoupení ![]() 7.Intraorganizační komunikace ![]() 8.Řízení porad a firemních akcí ![]() 9.Komunikace v kreativním rozhodování ![]() 10.Řešení pracovních konfliktů ![]() 11.Tréninkové programy ![]() 12.Interorganizační komunikace ![]() 13.Vyjednávání ![]() 14.Konstruktivní a destruktivní formy dyadické komunikace ![]() Použité zdroje |
![]() ![]() V zásadě můžeme rozeznávat dva typy konfliktů. Intrapersonální, který se odehrává uvnitř jedince a jde o konflikt mezi jeho motivy, pocity či názory, a interpersonální konflikt, konflikt mezi dvěma či více osobami. U interpersonálních konfliktů je občas vhodné zamyslet se nad tím, zda je pro poznání příčin konfliktu a jeho řešení významný vliv skupiny, do níž zúčastněné strany patří. Pak můžeme přidat dvě další kategorie konfliktů, a to skupinové (odehrávají se uvnitř skupiny) a meziskupinové konflikty. Konflikty jsou dynamické, samy o sobě nejsou negativní, i když v nich negativně působí strach, či obava. Rovněž důsledky konfliktu nemusí být jenom negativní. Pohádáte-li se s někým o místo na parkování, pravděpodobně vám stoupne tlak, určitě se zvýší hladina adrenalinu a možná (zejména pokud spor prohrajete) budete ještě nějakou dobu nepříjemný k ostatním, kteří s hádkou o parkování neměli nic společného. Avšak dojde-li ke konfliktu v názorech na řešení konkrétního problému, mohou být důsledky pozitivní a díky výměně názorů bude konečné řešení lepší, než kdyby jedna strana sporu hned na začátku ustoupila. Dále se budeme zabývat zejména konflikty interpersonálními, přičemž vliv skupiny nebudeme uvažovat. Přesto by mohlo být zajímavé alespoň krátce se zmínit také o typech intrapersonálních konfliktů. Nepatří sice do oblasti komunikace tak, jak jsme ji vymezili v prvních kapitolách, ale každý jsme se s tímto typem konfliktu setkali a setkáváme, takže by bylo vhodné znát jeho příčiny a podle nich volit řešení. Lewin (In Výrost, Slaměník, 1997) například rozděluje konflikty do tří skupin:
Konflikty jsou zdrojem
změn, zabraňují stagnaci, ověřují mezilidské vztahy. Konflikty se vyskytují i v „dobré skupině“, neexistence
konfliktů není projevem síly či soudržnosti skupiny. Může jít také např. o skupinu, kde se
všichni navenek podřizují dominantnímu vůdci, byť třebas s jeho rozhodnutími vnitřně nesouhlasí. Jde vlastně o konflikt
řešený silou, který však obvykle vyústí v jiný konflikt, resp. obnoví se, když síla přestane působit. Konflikt s jinou
skupinou má tendenci udržovat vnitřní soudržnost v obou skupinách.
Příčiny vzniku konfliktu Pro vyřešení konfliktu je velmi dobré znát důvody, které jej vyvolaly. Ze všech možných příčin je vhodné zmínit alespoň tři základní skupiny, a to:
Vývoj konfliktuVšechny konflikty se již dlouho před svým vyhrocením projevují různými příznaky. Pokud jsme
schopni tyto varovné příznaky rozpoznat, můžeme na ně reagovat a konflikt tak uhasit v zárodku, to
je ve stádiu, kdy ještě nejsou žádné, resp. vyskytly se pouze mírné negativní důsledky konfliktu. Analýza konfliktuAbychom se dobrali podstaty problému, je vhodné projít si v několika krocích celou konfliktní situaci (např. konfliktní chování spolupracovníka).
Reakce na konfliktTyto reakce jsou podmíněné řadou faktorů (stres, zkušenosti, postoj k situaci, vnímání její
závažnosti, to, zda budou do konfliktu zasahovat další osoby apod.). Záleží
také na tom, zda si účastníci (nebo alespoň jeden z nich) přejí, aby se konflikt vyřešil, resp. urovnal.
Želva – utíká se do svého krunýře, aby se vyhnula konfliktu. Lidé reagující tímto způsobem se vzdávají svých cílů, cítí se bezmocní, ale věří, že je lepší se konfliktu vyhnout, než se mu postavit. Žralok – snaží se přimět ostatní, aby přijali jeho cíle, vztahy pro něj mají menší význam. Takovíto lidé v konfliktní situace předpokládají, že v konfliktu je jeden vítěz a druhý poražený. Prohra jim přináší pocity zklamání, takže se ze všech sil snaží vítězit. Medvídek – vztahy jsou pro takto reagující lidi o moc důležitější než jejich vlastní cíle. Raději se proto konfliktu vyhnou, aby ochránili vztahy. Nevyhýbají se mu tedy proto, aby je nepoškodil, ale proto aby oni nepoškodili druhé. Liška – zajímá se o své cíle i o vztahy s druhými pouze do jisté míry. Jsou to lidé, kteří hledají kompromisy a jsou ochotni částečně ustoupit od dosažení svých cílů, pokud to pomůže minimalizovat zhoršení vztahů. Sova – vysoce si cení svých cílů i vztahů s ostatními. Hledají řešení typu výhra-výhra. Na rozdíl od "lišek" se tedy nesnaží o smlouvání a vytvoření kompromisního řešení, ale chtějí dosáhnout toho, aby zcela uspokojili sebe i ostatní. Většinou to vyžaduje empatii a kreativitu, ale i tento způsob řešení problémů je možný. Konflikty na pracovišti Konflikty na pracovišti jsou podobné konfliktům v běžném životě, avšak můžeme zde najít i některá specifika. Je to dáno zejména tím, že na pracovišti se část konfliktů odehrává mezi nadřízeným a podřízeným, což se nutně musí ve způsobu řešení problému projevit a také tím, že na rozdíl od běžného života nemáme možnost vybírat si své kolegy tak jako své přátele.Konfliktní situací může být např. odmítnutí kolegovy žádosti o pomoc, protože většina lidí má tendenci pomáhat ostatním, ovšem v praxi obvykle nejde zvládat kromě svých povinností i úkoly kolegů. Většině lidí také dělá problémy (a tudíž dochází minimálně k intrapersonálnímu konfliktu) řešit nepříjemné osobní záležitosti svých kolegů, které se jich týkají. Může jít o nepříjemný tělesný pach, sexuální chování, nedostatečný pracovní výkon apod. Ke konfliktům může docházet také ve vztahu s klienty a zde je další potíž, klient by měl mít vždy pravdu, resp. meli bychom se snažit mu vyhovět. Avšak co v případě, kdy mu vyhovět nelze?
Na pracovištích často škodí samotný slovní projev, a to konkrétně:
Kritika Ke konfliktu může často vést také kritika, a to zejména neoprávněná. Nepoukazuje na nějaké naše omyly či chyby, ale zpravidla vychází z nálad a emocí toho, kdo nás kritizuje. Nejlepší reakcí je asertivní technika „ otevřených dveří“. Pokud si i z neoprávněné kritiky chceme něco odnést, můžeme situaci obrátit a přejít ke konstruktivnímu dialogu. V něm je třeba přinutit kritika, aby nám jasně sdělil, co se mu nelíbí a co ve skutečnosti chce. Pro ilustraci konstruktivního dialogu by mohl sloužit tento příběh.Některá kritika vůbec nesměřuje na konkrétní osobu, ale jedná se o pouhé postěžování si - například říkám lékaři, že mne to bolí více než předtím. V podmínkách zaměstnání je obvykle nutné přijít s konstruktivní kritikou, tj. doplnit ji o doporučení, jak situaci zlepšit. Základní pravidla pro ulehčení obtížných hovorů (při nichž musíte kritizovat):
Jak se chovat, když Vás kritizují
SwappingPři skupinovém řešení problémů často dochází k tomu, že jednotliví členové skupiny mají různé nápady. Někdy dospěje situace tak daleko, že se skupina nakonec rozpadne na dva tábory, zastávající opačné názory, přičemž ani jeden není schopen, resp. ochoten uznat argumenty protivníků. Pokud se však přesto chtějí dohodnout a existuje-li nějaký nezávislý moderátor, je možné použít techniku swapping. Její postup je možné popsat v několika krocích: 1. Krátké vysvětlení pro členy skupiny. Nastíní se metody (jde o hájení názorů protistrany) a vysvětlí se, že cílem je překonat mrtvý bod v komunikaci a najít nejlepší řešení pro skupinu jako celek. 2. Každý tábor musí vytvořit pravdivou a přesnou prezentaci názorů protistrany. Ale navíc musí přidat minimálně dvě vlastní myšlenky na jejich podporu. Vedoucí musí dohlédnout, aby to skupiny braly vážně. 3. Přednesou se obě prezentace, přitom se mohou objasňovat nejasnosti, ale nic se nehodnotí. 4. Protistrany podrobí prezentace kritice (de facto oponují svým vlastním názorům) a hlavní body kritiky se zapíší. Mohou se popisovat názory, pocity, ale ne soudit opozici! 5. Po ukončení kritik a záznamů hlavních bodů se vše, spolu s náčrtky prezentace vyvěsí a vedoucí zapojí skupinu do diskuse, která má vést ke konsenzu. |