Úvod 1.Komunikace jako nástroj řízení Kontrolní otázky 2.Komunikační proces Kontrolní otázky 3.Osobnostní předpoklady k úspěšné komunikaci Kontrolní otázky 4.Firemní prezentace - příprava podkladů Kontrolní otázky 5.Firemní prezentace - vystoupení na veřejnosti Kontrolní otázky 6. Zvládání stresu z veřejného vystoupení Kontrolní otázky 7.Intraorganizační komunikace Kontrolní otázky 8.Řízení porad a firemních akcí Kontrolní otázky 9.Komunikace v kreativním rozhodování Kontrolní otázky 10.Řešení pracovních konfliktů Kontrolní otázky 11.Tréninkové programy Kontrolní otázky 12.Interorganizační komunikace Kontrolní otázky 13.Vyjednávání Kontrolní otázky 14.Konstruktivní a destruktivní formy dyadické komunikace Kontrolní otázky Použité zdroje |
PORADY A FIREMNÍ AKCE
Porady jsou nezbytnou součástí manažerské praxe. Jejich organizaci obvykle
zařizují vedoucí ve spolupráci se svými sekretářkami, resp. asistenty, ale podobně jako u efektivní komunikace i zde je pro úspěch
potřebná spolupráce všech účastněných. Organizace poradPokud se dostanete k úkolu zorganizovat nějakou poradu, je dobré řídit se několika pravidly. Minimálně několik dnů (týden) před poradou je nutné vybrat termín pro poradu tak, aby vyhovoval všem, kteří se ji zúčastní. Zároveň s tím je nutné vybrat účastníky. Měli by to být pouze ti pracovníci, kterých se bude program týkat. Tudíž je nezbytné současně rozhodnout, co se bude na poradě řešit a vytvořit její program. Předsedajícím porady je obvykle vedoucí, ale není to nutné. V takovém případě je ale potřebné předsedajícího určit. Pokud předsedající poradu zároveň nemoderuje (nevede) je nutné určit i moderátora.Poté, co jsou všechna výše uvedená rozhodnutí provedená, je potřebné účastníky porady obeslat a informovat je. Minimálně by všichni měli vědět termín a místo porady, její začátek a plánovaný konec a program porady. Optimální je, pokud všichni účastníci porady obdrží rovněž podklady, aby se s nimi mohli seznámit dříve, než se o nich bude na poradě jednat. Další povinnosti má organizátor bezprostředně před poradou. Tehdy je nutné připravit místnost pro poradu, zkontrolovat, zda je v pořádku promítací a zvuková technika, je-li potřebná, vytvořit a vytisknout definitivní program porady, který se rozdá všem účastníkům a připravit občerstvení, pokud je v plánu občerstvení podávat. Porada by rozhodně měla začínat včas. Bohužel je obvyklé, že se začátek opožďuje, že se čeká na pozdě příchozí, nebo ještě hůře, pro pozdě příchozí se opakuje to, co již bylo probráno. Tím se však snižuje motivace přijít na další poradu včas u všech ostatních členů. V extrémních případech pak dochází k tomu, že porada ve skutečnosti začíná až dlouho po oficiálně oznámeném začátku, nicméně všichni s tím počítají a přicházejí pozdě. Teoreticky by to vlastně ani nemuselo vadit, pokud je zpoždění vždy konstantní, ale problém nastane, pokud se má na poradu dostavit někdo nový, resp. cizí. Pak to může vypadat jako v Hellerově knize Gold za všechny peníze, kdy se Gold dostavil na svou první poradu Výboru. Někdy pomáhá, když porada nezačíná v celou hodinu nebo půlhodinu, ale např. v 8:23, skoro vždy pomůže, když předsedající zahájí poradu přesně v určený okamžik a na opozdilce nečeká. Příště by snad měli přijít včas. Poradu je vhodné zahájit přečtením zápisu z předchozí porady a zkontrolovat, zda byly splněny všechny body, které splněny být měly. Dále se pokračuje podle programu, přičemž je důležité dodržovat harmonogram a u každého bodu udělat rozhodnutí. Rozhodnutím může být i přesunutí daného bodu do další porady, ale nikdy by žádný bod neměl zůstat bez určení, dokdy je potřebné rozhodnout a kdo je za něj odpovědný. Při poradě je nutné u jednotlivých bodů dodržovat rovněž jejich časový rámec. Má-li o něčem proběhnout diskuse, je potřebné zařídit (moderátor), aby se jí účastnili všichni, kteří k němu mají co říct. Diskusi je ale potřebné řídit, aby se o málo důležitých bodech nemluvilo nepřiměřeně dlouho, zatímco body důležité by se prošly bez diskuse. Je zajímavé, že existuje jakýsi bod mizejícího zájmu, což je částka, pod níž už účastníci porady nepovažují daný bod za důležitý a schvalují ho bez projednávání. Bohužel bez většího zájmu občas procházejí i body důležité, ale příliš složité, kterým mnozí z účastníků porady nerozumí, ale stydí se to přiznat. Poradu je vhodné ukončit včas (s jistou časovou rezervou počítáme už při plánování porady), a to pozitivně a s oznámením, kdy bude další porada. Nejvhodnější je, když jsou porady konány v pravidelných intervalech, aby si jednotliví členové na danou dobu zvykli neplánovat nic jiného. Moderátor a předsedající porady mají i po skončení porady ještě jednu povinnost. Tou je přepsání zápisu z porady a jeho rozeslání všem účastníkům. v zápisu jsou uvedené všechny probírané body spolu s termíny, do nichž mají být splněny a odpovědnými osobami. Je vhodné, když je zápis rozeslán nejpozději den po skončení porady. Předsedající by měl průběžně dohlížet na to, zda se schválené body plní. Typy porad Pravděpodobně nejvíce zastoupené jsou porady informační a bohužel také porady formální, které vlastně nejsou důležité
a konají se pouze ze zvyku či z důvodu pravidelnosti porad. Velmi časté jsou také porady operativní, při kterých se řeší
jeden konkrétní problém nebo se rozhoduje o řízení výroby pro daný den apod. Tento typ porad nemusí být složitě organizován
a není nutné stanovovat moderátora a předem zasílat program.
Díky čoraz kvlitnější výpočetní a spojovací technice se stále více využívá možností videokonferencí, resp. porad, při nichž jsou
někteří (všichni) účastnící přítomni pouze virtuálně. Dění sledují a oni jsou pozorování přes videokamery. Zejména má-li
firma více poboček, je tato možnost výhodná, protože šetří množství času. Ovšem nová technologie přináší i mnohé nové problémy.
Musíme počítat s možnou nespolehlivostí techniky, kamera nezabírá celou postavu a nemusí přenášet dokonale ani obličej, takže
nemůžeme využívat signálů těla apod. Pro omezenou šíři záběru také účastníci nevědí přesně, kdo všechno je o jejich poradě přímo
informován a kde přesně se jednotliví virtuální členové nacházejí. Role a typy vedoucího a účastníků poradJelikož lidé jsou různí, je samozřejmé, že různě se chovají také při poradách. A k tomu, aby porada byla úspěšná, bychom měli vědět, jak na tyto různé typy reagovat.
Asi nejdůležitějším účastníkem porady je její předsedající (příp. i moderátor). Podobně jako u jiných účastníků, také u předsedajících můžeme rozlišit několik různých typů:
Podnikové večírky, výroční schůze apod. V současnosti je už snad jenom minimum firem, které by pro své zaměstnance nezorganizovaly alespoň menší podnikový večírek
obvykle vánoční. Někde se dokonce takovéto večírky pořádají častěji, zejména proto, aby se zaměstnanci lépe poznali a vytvořila
se fungující neformální organizační struktura podniku. |