Úvod 1.Komunikace jako nástroj řízení ![]() 2.Komunikační proces ![]() 3.Osobnostní předpoklady k úspěšné komunikaci ![]() 4.Firemní prezentace - příprava podkladů ![]() 5.Firemní prezentace - vystoupení na veřejnosti ![]() 6. Zvládání stresu z veřejného vystoupení ![]() 7.Intraorganizační komunikace ![]() 8.Řízení porad a firemních akcí ![]() 9.Komunikace v kreativním rozhodování ![]() 10.Řešení pracovních konfliktů ![]() 11.Tréninkové programy ![]() 12.Interorganizační komunikace ![]() 13.Vyjednávání ![]() 14.Konstruktivní a destruktivní formy dyadické komunikace ![]() Použité zdroje |
![]() ![]() Interorganizační komunikace je komunikace, která probíhá mezi dvěma či více organizacemi. S trochou dobré vůle sem ale můžeme zařadit veškerou komunikaci, která probíhá mezi organizací a jiným subjektem, tedy i jednotlivcem. Pokud bychom předpokládali, že manažer je zástupcem své organizace, můžeme se zamyslet, jaké prostředky má pro komunikaci se zástupci jiných organizací nebo zájmových skupin. Nejdůležitější (nejpoužívanější) z nich pak budou náplní této části. Podle mne se může jednat o:
TelefonováníTelefonování je jistě činnost, s níž máme všichni bohaté zkušenosti. Někteří telefonují rádi a dlouho, a to nejenom se svými známými, jiní se snažíme telefonu pokud možno vyhýbat. Přesto asi všem může pomoct několik rad, jak telefonovat úspěšněji. i když se nejedná o rady pro soukromé telefonáty, pravděpodobně se některé informace dají využít i jinde než v podnikové praxi. A co vám tedy nabízím?
Při telefonování bývá ošidné, že nevidíte reakci na vaše sdělení, nevíte v jakém prostředí a situaci se ten,
komu jste se dovolal nachází (je proto vhodné zjistit, zda nerušíte, zda mluvíte dost hlasitě apod.)
Při telefonování si taky nemůžeme být jisti, zda mluvíme s tím, s kým si myslíme, že mluvíme (mohl se představit
jiným jménem), nevíme, kolik lidí poslouchá, zda se rozhovor nenahrává. Může být rovněž problém s tím dovolat se,
někdy dojde k přerušení hovoru (a nemusí to být vždy přerušení náhodné). Mluvíte-li se zákazníkem, vězte, že po vás vědomě nebo jenom podvědomě očekává, že si ho vážíte a že mu chcete pomoci vyřešit jeho problém, ať už je jakýkoliv. Někdy to ale není ve vašich silách a musíte jej přepojit na někoho jiného. Nikdo není rád, když si ho předávají jako horký brambor z oddělení na oddělení, takže přepojování používejte skutečně jenom v důležitých případech. A samozřejmě i pro přepojování existuje mnoho zajímavých a důležitých rad. Pokud přepojujete telefonáty častěji, vytvořte si (nechte si vytvořit) příručku pro přepojování, ve které budou
rovněž pravidelně aktualizovaná nejčastěji používaná telefonní čísla.
Elektronická komunikaceKomunikace prostřednictvím emailu, chatování nebo sdělení prostřednictvím www stránek dnes rozhodně nepatří mezi málo rozšířené způsoby, jak předat informaci. Dalo by se dokonce říct, že mnozí se stávají na internetu závislí a nemusí jít jenom o internetové surfaře. Kolik z vás se hned po zapnutí počítače podívá na došlou poštu? A kolik z vás si tu pošlu kontroluje několikrát za den? Není to taky svého druhu závislost? Ale to teď nemá být našim předmětem zájmu. i v elektronické komunikaci existují pravidla, jak se chovat a jak komunikovat efektivně. Prvním z nich je jistě základní lidské pravidlo chování, a sice: Cokoliv děláte, dělejte tak, abyste neomezovali ostatní (mimochodem mnozí vlastníci mobilních telefonů si to zatím neuvědomili). Další důležité pravidlo všeobecné etikety na síti praví, že ne všechno, co se dá udělat, se má dělat. A nakonec ještě jedno: Své heslo udržujte v tajnosti a nepoužívejte jako heslo své příjmení, datum narození apod. A teď několik rad, pravidel či doporučení pro efektivní komunikaci prostřednictvím emailu. Poštovní komunikaceKlasický dopis, ať již psaný rukou nebo vytvořený na počítači a vytištěný, je tradičním médiem pro přenos informací. Jako takový se vyvíjel delší dobu a existuje řada pravidel, jak se mají dopisy psát. Soukromé dopisy sice mohou mít formu jakoukoliv, ale u dopisů formálních bychom ta pravidla měli dodržovat. Znáte je?
Poměrně brzy vás může čekat úkol sestavit tzv. průvodní dopis, který zašlete společně s životopisem firmě, u niž se ucházíte o zaměstnání. Pokud byste o něm chtěli vědět něco více, podívejte se sem V manažerské praxi se ale častěji setkáte s jiným typem formálního dopisu, a sice s reklamací. Její struktura je podobná jako u dalších formálních dopisů (žádost, stížnost apod.). Několik základních pravidel si můžete připomenout zde. Můžete se však podívat i na konkrétní stížnost. Sdělení prostřednictvím médiiPokud se stane nějaká větší havárie ve významném podniku, je téměř jisté, že tam přijde televize a bude chtít natočit nějaký šot. Pokud je to významná havárie v jiném podniku, televize se asi dostaví taky a skoro vždy přijdou nějací novináři. Dotčené podniky by s tím měly počítat, měly by mít připravený strategický krizový plán, tiskového mluvčího apod. Je dobré se předem připravit, upozornit tiskové agentury apod., že bude tiskovka. Na ní by už měly být připravené první analýzy situace, přehledy a fakta (statistika) že to není až tak vážné, prezentovány způsoby nebo alespoň cíle, jak se s havárii vypořádat. Rozhodně není dobré používat fázi "No comment". Na krizi nebo jiné nepříznivé události (různé cizorodé předměty zapečené v potravinách, vypuštění odpadu do řeky či jeho únik do ovzduší, úplatkářská aféra apod.) by měli zodpovědní představitelé dotčené organizace reagovat co nejrychleji, nečekat, než se to nějak utiší, nehrát mrtvého brouka. Pokud naopak chceme, aby se o naší firmě vědělo, mělo by se to rovněž předem oznámit médiím. Je to jeden z nástrojů Public Relations. A jak tedy jednat, když musíte promluvit se zástupci médii? Následující pravidla jsou volnou parafrází informací z knihy M. Foreta Marketingová komunikace. Ovšem vždy, když je ta možnost, je dobré svěřit důležitou komunikaci s okolním světem odborníkům. Mluvčí jsou speciálně trénování, aby sdělili přesně to, co mají sdělit. Ukázkou brilantního (podle mne) projevu mluvčího, který mluví, aniž by cokoliv řekl, je tato část knihy Josepha Hellera Gold za všechny peníze. |