Úvod 1.Komunikace jako nástroj řízení 2.Komunikační proces 3.Osobnostní předpoklady k úspěšné komunikaci 4.Firemní prezentace - příprava podkladů 5.Firemní prezentace - vystoupení na veřejnosti 6. Zvládání stresu z veřejného vystoupení 7.Intraorganizační komunikace 8.Řízení porad a firemních akcí 9.Komunikace v kreativním rozhodování 10.Řešení pracovních konfliktů 11.Tréninkové programy 12.Interorganizační komunikace 13.Vyjednávání 14.Konstruktivní a destruktivní formy dyadické komunikace Použité zdroje |
![]() ProxemikaObecně se rozlišují čtyři základní zóny, do nichž své partnery při komunikaci pouštíme, a to:
V rámci proxemiky se sleduje rovněž vzájemná vertikální poloha očí; dítě se zklidní, má-li oči stejně vysoko jako lékař, řečník se zklidní, stojí-li na stupínku či pódiu, zvláště, je-li před ním pultík. Na druhou stranu, co asi získáte, nabídnete-li klientovi nižší židli, jak se cítíte, když si vám rozčílený zákazník stěžuje a stojí při tom, zatímco vy sedíte? Zajímavou oblastí zájmu proxemiky je rovněž narušení vámi vybrané zóny partnerem. Sleduje se, jak je toto narušení prožíváno, vstoupí-li do vnitřnější zóny osoba stejného/různého pohlaví, dítě, osoba s vysokým statutem apod. OblečeníJe zajímavou informací, jaké oblečení mají účastníci rozhovoru na sobě; je velký rozdíl, zda má manažer na sobě oblek černý s bílou kravatou nebo šedý či modrý oblek, případně kalhoty s košilí (rolákem) a sako; záleží samozřejmě na příležitosti, míře její formálnosti a oblečení ostatních partnerů. Proto by měl mít manažer v kanceláři vždy jedno sako a kravatu, které si bude moct obléci, pokud se neočekávaně vyskytne situace, kdy ho bude potřebovat. Zamyslete se nad tím, jak se člověk cítí, když přijde v obleku do společnosti, kde jsou všichni v džínách a svetrech, o co horší je přijít v džínách, když všichni mají obleky. A nejde jenom o to, co máme na sobě, ale také o to, jak se v daném oblečení cítíme. Podle lexikonů společenského chování by žena měla mít punčochy nebo punčochové kalhoty vždy, když má oblečenou sukni. Ze společenského hlediska není vhodné, když je skrz oblečení (průsvitné) vidět spodní prádlo. Nevhodné jsou při formálních příležitostech také hluboké výstřihy a krátké sukně (délka by měla být minimálně na šířku dlaně nad koleno, a to při sezení). Muž by měl mít 4-6 obleků pro různé příležitosti, a to se nejedná o člověka, pro kterého je styk s lidmi náplní práce. Takoví pracovníci by měli mít obleků snad ještě více a rozhodně by neměli mít stejnou kravatu častěji než jednou za měsíc. Pro muže i ženy je nesmírně důležitá starostlivost o boty a je nutné dávat pozor také na doplňky – kabelky, šperky, hodinky. Úprava zevnějškuÚčes je vidět okamžitě, upravené nehty za malou chvíli, ale ještě významnější je osobní hygiena, používání antiperspirantů, deodorantů. U žen a v poslední době častěji i u mužů se rozšiřuje depilace. Jak důležitá jsou podle vás tato sdělení? Měl by muž být spíše metrosexuál nebo űbersexuál? Příchod na schůzkuMálokdy se povede přijít na schůzku přesně. A co vůbec znamená přesně? Jak se lidé chovají, přijdou-li o pět minut dříve, o pět minut později? Co když to není pět minut, ale půl hodiny? Co se takto nepřesným příchodem sděluje? Společenský stykVe společenském styku je důležitý hned jeho začátek - pozdrav. Zdraví vždy společensky méně významný (mladší, podřízený, muž) společensky významnějšího (staršího, nadřízeného, ženu); zdraví také vstupující do místnosti. Ruku podává společensky významnější společensky méně významnému; hostitel hostovi. Vždy ale také záleží i na tom, jak ruku podáváme. Představujeme společensky méně významného významnějšímu (muže ženě), takže žena pak může zůstat v anonymitě. Vizitky
Měly by mít kvalitní papír, být nepříliš výrazné a v pravém dolním rohu mají mít prázdné místo na vzkazy:
Vizitky se přikládají při vzájemném představování, vyměňují se při pracovních schůzkách – mělo by k tomu dojít již před schůzkou - a přikládáme je také k věcnému daru nebo květině. Při některých společenských akcích je odkládáme do připravené nádoby u vstupu do sálu. Flip chartTyto veliké papírové bloky lze používat pouze pro prezentace malému počtu posluchačů. Je vhodné předem si obyčejnou tužkou předkreslit obrázky, které pak fixou pouze obtáhnete. Nebudete si tedy muset dělat starost s rovnými čarami. Asertivní práva
Promítací fólieJsou-li fólie dobře vytvořené a umíte-li je používat, představují velmi vhodné doplnění prezentovaného textu. Zde jsou některá pravidla, která by se měla dodržovat:
Počítačová prezentacePočítačové prezentace poskytují větší komfort přednášejícímu i posluchačům. Ovšem, musí se vytvářet a používat správně:
Je vhodné připravit si prezentaci ve dvou verzích (s tmavým a světlým pozadím) a uložit ji nejenom v standardní, ale také v nižší verzi ppt, abyste byli kompatibilní i s cizí technikou. TabulkyVýhodou tabulek je možnost prezentovat přesná čísla, jejich nevýhodou je obvykle horší přehlednost. Aby se tato nevýhoda minimalizovala, je vhodné řídit se základními pravidly:
GrafVýhodou grafů je dobrá přehlednost, i když v grafech není snadné uvádět přesná čísla. Aby se tato přehlednost zachovala, je vhodné:
Místnost pro prezentaciPokud místnost nezařizujete, domluvte se (nebo zjistěte) předem, kde bude promítací technika, jaké bude osvětlení při prezentaci, kdy si nahrajete svou prezentaci do používaného počítače, resp. zda můžete použít vlastní notebook a jak je zajištěno posouvání obrazovek, resp. výměny promítacích fólii, zda se plánuje využití mikrofonu a pokud ano, zda půjde o stabilní nebo přenosný mikrofon. Pokud jste pověřeni zařízením místnosti, budete mít těch starostí více, a to:
Occamova břitvaJedná se o metodu, která nám může pomoci vybrat problém pro skupinové řešení. Problémů je totiž v podniku vždy mnohem více než skupin, které by je mohly řešit. Naštěstí mnohé problémy skupinové řešení nevyžadují. Krok 1 Z možných problémů k řešení se vybere jeden pomocí odpovědí na otázky:
Krok 2
Podobně lze postupovat také v případě, kdy je původní formulace sice skutečně formulací problému, ale je příliš neurčité (např. "máme špatnou komunikaci"). Každý sám může odpovědět na otázku „Jaký hlavní problém způsobuje (např. ona dříve zmíněná špatná komunikace) našemu podniku?“ Krok 3Shodnout se na tom, zda skupině stojí problém za vynaložení času na jeho řešení. Ishikawův grafKrok 1 Prvním krokem je zapsání důsledku (problému) na pravou stranu velkého listu papíru. V této fázi je důležité zajistit, aby skupinou zvolený důsledek byl formulován co nejpřesněji. Čím obecnější je zadání, tím obecněji vyznívají příčiny, a tím se často znesnadňuje uchopení problému. Úkolem skupin pro řešení problému není o věcech mluvit, ale dát je do pořádku. Proto se musí dostat až k podrobnému rozpoznání příčin nedostatků, a tudíž je nutné, aby bylo zadání definováno tak jasné a podrobně, jak jen to je možné. Bude jistě užitečné, když uvedeme několik příkladů. Důsledky jako „špatná kvalita” nebo „špatné pracovní podmínky” jsou značně široce pojaté a jsou vhodnější jako všeobecné téma pro práci skupiny, nikoli jako konkrétní problém v rámci daného tématu. Důsledky typu ,,odpad z balicí linky”, „velké množství dokumentů v oběhu“, „stísněné uspořádání kanceláře“ jsou mnohem konkrétnější a vedou k mnohem praktičtějšímu grafu rybí páteř. Krok 2 Spočívá v zakreslení hlavních žeber ryby a zapsání názvů hlavních problémových oblastí. Zkušenosti ukazují, že existuje šest oblastí, které odpovídají většině situací, s nimiž se setkáváme, a všechny by měly být na listu zahrnuty.
Jistě se může stát, že v některých případech všechny nadpisy nevyužijeme, nebo bude potřeba doplnit další. Skupina pak může počet žeber snížit nebo zvýšit. Je však nutno dbát na to, aby byla doplňována pouze taková žebra, která zahrnují širší oblasti příčin. U některých problémů bude třeba například připojit žebro s názvem komunikace. Krok 3 V následujícím kroku sestavování grafu si skupina připomene pravidla brainstormingu a napíše je na viditelné místo. Krok 4 Skupina využije pravidla a postupy brainstormingu na vytvoření seznamu příčin, vztahujících se k dříve napsanému důsledku. Právě v tomto bodu postupu se zapisovatel potřebuje soustředit na to, aby umístil myšlenky do grafu na správné místo, jelikož členové je budou vyvolávat bez ohledu na pořadí šesti oblasti. Zaměříme se na chvíli na jednu část „nesprávného” grafu. Pokud graf rybí páteř vypadá podobně, nesvědčí to o nejlepším použití této techniky. Graf totiž neoznačuje reálné vazby mezi různými příčinami, a skupině nezbývá, než je dále přeskupit po jeho dokončení. Některé návrhy vyplývají či jsou postaveny na předchozím nápadu a mohou být zakresleny jako jeho větev. „Správný” graf obsahuje stejné vstupy jako předchozí, ale „nikdo neposlouchá” a „nikdo nerozhoduje” jsou zakresleny nezávisle na linii „nedržíme se tématu” a „nepozornost” a „autokratické rozhodováni”, jsou její větve. Zde je naznačeno mnohem jasněji, jak má skupina pracovat s hlavními skupinami myšlenek a popisovaná technika je praktičtější. Pro toto stádium práce jsou důležité dva další body. Prvním z nich je, že členové skupiny mohou značně pomoci zapisovateli, když naznačí, ke které oblasti by jejich myšlenka mohla být přiřazena. Druhý říká, že i očividné opakování myšlenek by se mělo zaznamenávat, zejména pokud se přiřadí k jiné části grafu. Již jsme si řekli, že podnikové problémy obvykle mívají mnoho různých příčin, a proto je pochopitelné, že stejná příčina konkrétního problému může být analyzována v různých oblastech. V tomto stádiu práce na grafu je důležité zdůraznit, že členové skupiny jsou zodpovědní za to, že jejich myšlenky, i myšlenky všech ostatních, budou zaznamenány do grafu. Tím je zajištěno, že se vytvoří nejlepší možná základna pro další stádium postupu řešení problémů. Krok 5 V dalším kroku postupu se obvykle na nějakou chvíli nechají myšlenky z grafu uležet, aby měly možnost dozrát a aby bylo jisté, že žádný z návrhů nebude odvržen. Dosáhne se toho například během deseti minut, kdy si skupina v klidu sedne a probere souvislosti dokončeného grafu. Popřípadě tak, že se list papíru vyvěsí na pracoviště v období mezi schůzkami, aby se mohl promýšlet během týdne. Z těchto dvou možnosti je lépe dat přednost druhé, nejen proto, že poskytuje více času k uležení myšlenek, ale že dává také i jiným lidem z podniku šanci vidět výstupy a podle chuti k nim přispět. Často je užitečné i důležité, aby skupina ujistila ostatní, že mohou bez zábran přispívat k jejich práci. Skupiny pro řešení problémů nejsou exkluzivní kluby. Pokud neexistují opravdu závažné důvody, jako například důvěrný charakter některých informací, má smysl dát příležitost i nečlenům, aby přispěli svým dílem. Zejména pokud je pravděpodobné, že budou zapojeni do realizace změn. Krok 6 V tomto kroku se celý graf analyzuje. Skupina by se měla podívat na analýzu a zjistit, které myšlenky nebo skupiny myšlenek „vykukují” z papíru. Paretův princip říká, že jen několik málo příčin stoji s největší pravděpodobností za většinou důsledků a právě tyto příčiny nyní skupina hledá. V tomto momentu skupina ještě nemá shromážděné údaje a využívá své znalosti a zkušenosti, aby určila, na které podstatné oblasti je třeba se ve sběru dat zaměřit. Předpokládejme, že věříme, že opravdu důležité klíče ke zlepšení efektivnosti schůzek jsou pořadí projednávaných bodů a hospodárné nakládání s časem. Potom musíme zakroužkovat tyto dvě příčiny a zaměřit náš sběr dat právě na ně, abychom zjistili, do jaké míry jsou opravdu klíčem k úspěchu. Úplný postup, jak sestavit graf rybí páteře, neboli graf příčin a důsledků, potom ve stručnosti vypadá takto:
Několik rad pro psaní životopisuV současnosti jsou již takřka všechny životopisy psané za účelem získání zaměstnání
vytvářené ve strukturované podobě, to je, jedná se pouze o heslovité informace. Konstruktivní dialogPopis prostředí: podvečer, ona a on doma. Ona s kafem u televize, on se zapnutým vysavačem pobíhající bytem. Ve chvíli ticha (je potřebné přesunout šňůru od vysavače do jiné zásuvky): Ona: Ty nejsi člověk, ty jsi uklízecí maniak! Nemůžeš s tím dát aspoň na minutu pokoj?! Možná ten dialog zase až tak konstruktivní nebyl, ale poměrně rychle se přesunul od nekonstruktivní
kritiky "Jsi uklízecí maniak!" k vlastnímu problému - vadí mi, že vysáváš v době, kdy já koukám na
televizi. Kolik z informace je možné ztratit?Instrukce ředitele náměstkovi Na pokyn ředitele bude zítra v 10.00 hod zatmění slunce. Bude-li pršet, nebude to možné na dvoře v pracovním oděvu vidět. V tom případe se provede zatmění slunce v zasedací místnosti, tedy něco, co se každý den nevidí. Instrukce vedoucího provozu mistrovi Bude-li zítra pršet v zasedací síni, což se každý den nevidí, zmizí v 10.00 hod ředitel v pracovním oděvu. Instrukce parťáka k dělníkům Je vhodné přijít na poradu včas?Gold se dostavil na první schůzi Prezidentského výboru druhý den ráno přesně v půl deváté,
nesen k naplnění svého osudu na vlnách optimismu, a pocítil, jak se jeho jistota hroutí, když
tam nikoho nenašel. V deset hodin se objevila svůdná statná žena s ohonem černých vlasů spolu s
několika mladými pomocnicemi, aby dohlédla na uspořádání místnosti. Byla ohromena, že tam někoho
nachází už půldruhé hodiny po plánovaném začátku oficiální schůze. Jmenovala se Slečna Plumová.
Na sličné tváři měla spoustu líčidla a mezi ňadry jí ochable ležel náhrdelník ze zelených
mexických korálků. Gold proklínal ubohost svého rozhodnutí přijít včas. Nervózně přecházel po
mramorových chodbách a sousedních místnostech jako zvíře ve strachu z léčky a horečně se modlil,
aby se už jeho spojenci z Výboru k němu přidali. Za chvíli vjel do předpokoje servírovací stolek,
těsně následovaný slavným přestárlým diplomatem v pruhovaných kalhotách a redingotu, který si
stoupal na špičky, aby dál dosáhl, a čile uďobával rozinky a mandle ze zákusků, na něž mu stáli
ještě dovolovalo se natáhnout. Tvorba týmuTým je malá skupina lidí (4 – 15 osob), kteří společně směřují k cíli, za jehož splnění jsou odpovědni. Nutné požadavky pro tým jsou:
Fáze vývoje týmu
Skupinové roleV každé formální skupině se po čase vytvoří struktura neformální, v níž jsou
neformální vedoucí, pomocníci (aktivní osoby), souputníci (závislé osoby), pasivní jedinci a
jedinci periferní.
Skupinové rozhodováníExistuje poměrně rozsáhlý soubor technik, které spočívají v tom, že se modeluje situace ztroskotání za polárním kruhem, na poušti, v horách, na moři apod. Skupina zachráněných má k dispozici soubor předmětů. Z těchto předmětů mají účastníci sestavit pořadí podle toho, jak jsou důležité pro přežití ztroskotanců. Nejprve účastníci sestavují svá individuální pořadí, pak se spojí do skupin a vytvářejí společné skupinové pořadí důležitosti předmětů. Obě tato pořadí nakonec srovnávají s pořadím expertů. Cílem všech těchto technik je získat odlišnosti prožitku samostatného a skupinového rozhodování. Účastník se navíc dozví, který z těchto dvou způsobů rozhodování byl efektivnější (byl blíže pořadí expertů), jaké způsoby argumentace mají sílu ovlivnit rozhodování skupiny pozitivním i negativním směrem a do jaké míry je účastník sám schopen ovlivnit skupinu. Za všechny varianty těchto technik uvádím jako příklad hru, která se odehrává na Slovensku. Jmenuje se NÁVRAT Z HRUBÉHO VRCHU.Popis situace: V zimě, koncem ledna, jste se vy a malá skupina méně zkušených horolezců vydali na těžký horolezecký výstup na Hrubý vrch (2 428m) severní stěnou z Hlinské doliny. Je to odlehlá a obtížně přístupná část Vysokých Tater. Po bivakování na sněhu jste ráno v 6,30 hod. zahájili výstup 400 m vysokou stěnou, na který potřebujete asi 7 hodin. Počasí se však velmi zhoršilo (silný vítr a husté sněžení) a celá skupina se rozhodla pro návrat. Při přípravě na slanění vám spadly dolů dva batohy s výzbrojí a výstrojí. Jste asi 100 m pod vrcholem, je okolo 12,30 hod., sněží, teplota -6 ºC, a pro obtížný a časově náročný sestup vám zbylo následujících 16 předmětů:- 100 gramů čokolády na osobu, - kniha Vysoké Tatry horolezecký průvodce, - lékárnička, - 1 pár maček na osobu, - 250 gramů salámu na osobu, - píšťalka, - 8 slaňovacích skob s karabinami a jedno kladivo, - digitální náramkové hodinky, - 1 mumiový spací vak na osobu, - 80 m horolezeckého lana, - 400 gramů chleba na osobu, - 1 pár náhradních rukavic na osobu, - 0,5 kg cukru, - baterka, - 0,5 litru vodky, - 1 cepín na osobu. Úkol:Předměty uspořádejte do pořadí podle důležitosti (číslo 1 dáte nejdůležitějšímu předmětu, číslo 2 druhému nejdůležitějšímu atd. až číslo 16 nejméně důležitému předmětu). První krok je individuální pořadí, každý je sestaví sám za sebe. Druhý krok je skupinové pořadí ve skupinách po třech až pěti účastnících. Rady pro přepojování telefonátů
Doporučení pro elektronickou komunikaciMáte-li mailovou adresu, znamená to pravidelně (nejlépe denně) kontrolovat došlou poštu a vůbec se při práci s emaily řídit mnoha pravidly:
Průvodní dopisV mnoha podnicích rádi archivují dopisy od uchazečů o zaměstnání, kteří mají buď nelichotivé IQ, nebo prostě neumějí psát dopisy. Buďte opatrní, aby se i váš dopis nestal ozdobou vánočního večírku osobního oddělení, a držte se osvědčené šablony. Ředitel jedné významné české konzultantské firmy říká: "Dopis potenciálnímu zaměstnavateli by měl být stručný a v ideálním případě by neměl přesahovat tři odstavce. V úvodu by měl uchazeč vysvětlit, proč píše, prostřední odstavec by měl vysvětlovat, proč se uchází o onu konkrétní práci a proč se žadatel domnívá, že by měla firma zaměstnat právě jeho. Závěrečný odstavec by měl naznačovat, jak by si uchazeč celou záležitost představoval, například: 'Jsem kdykoli k dispozici pro pohovor.'"Hlavním účelem takového dopisu je přimět zaměstnavatele, aby si přečetl váš životopis. Každý dopis by měl být šitý na míru konkrétní firmě a pozici, o kterou se ucházíte. Jednoduše zkopírovat starý dopis a změnit v něm jméno firmy a pozici dle inzerátu v novinách nestačí. Rovněž nepoužívejte klišé jako: 'Dobře vycházím s lidmi.' Váš dopis musí vystupovat ze šedi těch ostatních. Dávejte si rovněž pozor na gramatické chyby a překlepy. Ty ukazují na nedostatek zájmu a smyslu pro detail. Pravidla pro psaní oficiálního dopisuDopis napsaný na stroji nebo v textovém editoru adresujte konkrétní osobě, která má na starosti danou oblast. Napište datum a nezapomeňte na referenční číslo jakékoli předchozí korespondence. Dopis odešlete doporučeně, aby se adresát nemohl vymlouvat, že nic nedostal.Dopis musí být stručný s krátkými odstavci, které vysvětlují podrobnosti vašeho problému. Ujistěte se, že případné údaje jako výrobní čísla, data a čísla modelů jsou správná. Neztrácejte trpělivost a buďte zdvořilí. Uveďte právní základ své stížnosti; dejte organizaci na srozuměnou, že jste si vědomi svých práv a uveďte čísla zákonů a paragrafů, které se na váš problém vztahují. Na většinu zákaznických reklamací se vztahuje zákon na ochranu spotřebitele (podrobnosti můžete zjistit na místní pobočce České obchodní inspekce). Vyslovte svůj požadavek. Stanovte jasně, co od stížnosti nebo reklamace očekáváte, a konkretizujte své požadavky. Pamatujte, že sice máte nárok domáhat se svých práv, ale vaše požadavky musí být reálné a splnitelné. Stanovte termín, je to přijatelný způsob, jak adresáta přimět k reakci. Stanovený termín by ale měl být splnitelný - čtrnáct dní obvykle postačí. Telefonát odpovědnému pracovníkovi v den uplynutí termínu vám rovněž dodává punc profesionála. Pečlivě skladujte všechny relevantní dokumenty - záruční listy, účtenky či fotografie pro případ, že vaše reklamace bude zpochybněna. V případě potřeby si zajistěte i odborný posudek soudního znalce. Pravidla pro komunikaci s médiami
Ukázka projevu mluvčíhoMluvčí: ..."No, víme všichni, že po prvním roce v Bílém domě neměl prezident tak moc o čem psát, zvlášť proto, že strávil tolik času psaním o tom prvním roce. Pravděpodobně chce, abys přijel, hned jak si zařídíš potřebné záležitosti, i když zatím pravděpodobně nechce, aby sis něco zařizoval. Tolik je jisté." Možnosti vyjednáváníV situaci, kdy odbory mají požadavek 5 % s cílem dosáhnout 4 % a minimem 3 % a zaměstnavatelé vstupují s 2,5 % aby dosáhli 3 % s tím, že maximálně jsou ochotni jít až na 3,5 % je pravděpodobnost dohody vysoká, protože tam pro ni existuje prostor.
|